wip vaaliohjelma (r2r puuttuu vielä)
This commit is contained in:
parent
c9a8304586
commit
946308c3cd
|
@ -1,8 +1,9 @@
|
||||||
+++
|
+++
|
||||||
title = "Marek Nečada"
|
title = "Marek Nečada eduskuntaan"
|
||||||
|
date = "2023-03-20"
|
||||||
+++
|
+++
|
||||||
|
|
||||||
## Eduskuntavaalit 2023
|
# Eduskuntavaalit 2023
|
||||||
|
|
||||||
{{< figure class="avatar" src="/seurasaari.jpg" >}}
|
{{< figure class="avatar" src="/seurasaari.jpg" >}}
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -33,4 +34,116 @@ ohjelmistofirmojen loukussa, ja että ihmisiä johdetaan samaan loukkuun.
|
||||||
Vastustan suomalaisten yksityistietojen massakeräämistä ja
|
Vastustan suomalaisten yksityistietojen massakeräämistä ja
|
||||||
luovuttamista ulkomaalaisille tahoille.
|
luovuttamista ulkomaalaisille tahoille.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Vaaliprioriteettini
|
||||||
|
|
||||||
|
### Suurpääoma kuriin
|
||||||
|
|
||||||
|
#### Reilumpi verotus & kilpailukykyinen Suomi
|
||||||
|
|
||||||
|
Työnteko on ylivoimaisesti verotetuin toimeentulotapa Suomessa,
|
||||||
|
kun taas monikansallinen suurpääoma pääsee verokikkailullaan usein
|
||||||
|
lähelle nollaveroja. Tämä johtaa kasvavaan eriarvoistumiseen
|
||||||
|
sekä Suomen kilpailukyvyn ja koko kansantalouden heikkenemiseen.
|
||||||
|
Nykyiset vapaamatkustajat (kuten useammat suuret monikansalliset
|
||||||
|
yritykset, mm. somealustat) tulee saada maksamaan osuutensa, ettei
|
||||||
|
kaikki jää palkansaajien harteille.
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ansiotuloveroja ei pidä kiristää. Tuloverojen sijaan painotetaan
|
||||||
|
ulkoishaittojen verotukseen ja otetaan käyttöön ns. ekoveroja (joiden
|
||||||
|
konkreettisia esimerkkejä löytyy vaikka
|
||||||
|
[Wikipediasta](https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_tax),
|
||||||
|
hiilitulleja tai muita vastaavia tulonlähteitä julkiselle taloudelle.
|
||||||
|
Tämä myös parantaa suomalaisten yritysten kilpailuasemaa (nykyiset,
|
||||||
|
ulkomaihin verrattuna korkeat tuloverot voitaisiin keventää, ja "likaisten"
|
||||||
|
mutta halpojen ulkomaalaisten tuotteiden tuonti Suomeen kannattaisi
|
||||||
|
vähemmän) että kannustaa hiilineutraaleihin ja yleisesti
|
||||||
|
ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.
|
||||||
|
- Otetaan käyttöön ns. digivero, joka kohdistuisi esim. somealustojen
|
||||||
|
ja vastaavien, yksityistietoja massakeräävien suuryritysten liikevaihtoon.
|
||||||
|
Euroopan unionin tasolla ja erikseen myös muutamassa jäsenvaltiossa
|
||||||
|
suunniteltiin jotain vastaavaa, mutta ko. suurpääoman lobbaajat taisivat
|
||||||
|
onnistua tukehduttaa aikeet – EU:n tasolla asiasta puhuttiin ainakin
|
||||||
|
jo kymmenen vuotta sitten, mutta mitään todellista ei ole tapahtunut
|
||||||
|
ja kommission viimeiset olennaiset ehdotukset ovat vuodesta 2018.
|
||||||
|
Eli haluaisin viedä asiaa eteenpäin ainakin Suomessa.
|
||||||
|
Somealustat (varsinkin nimenomaan Facebook/Meta) ovat yhtiöitä,
|
||||||
|
jotka mielellään rikkovat sääntöjä saadakseen epäreilusti kilpailuetua,
|
||||||
|
mutta täytäntöönpano on ollut taas puutteellista.
|
||||||
|
Sen lisäksi ne yleensä eivät juuri maksa tuloveroja, joten digivero toisi
|
||||||
|
ainakin jonkin verran tasapainottamista.
|
||||||
|
- Harkitaan varallisuusveron uudelleenkäyttöönottoa niin, että se kohdistuisi
|
||||||
|
myös ulkomaalaisiin, Suomessa liiketomintaa harrastaviin tahoihin (jottei se
|
||||||
|
vaarannettaisi Suomen kilpailykykyä).
|
||||||
|
- Etsitään muita keinoja, miten saadaan monikansallinen pääoma verotettua
|
||||||
|
tehokkaasti. Protektionismia ei tarvitse pitää kirosanana, varsinkaan
|
||||||
|
jos kyse on valmiiksi epäreilun aseman ja muiden harjoittaman protektionismin
|
||||||
|
tasapainottamisesta.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
#### Toimivat markkinat ja tehokkaat julkiset hankinnat
|
||||||
|
|
||||||
|
Nykyinen kilpailulainsäädäntö ja sen täytäntöönpano on ollut aivan
|
||||||
|
hampaatonta, ja monikansallisella suurpääomalla on käytännössä enemmän
|
||||||
|
valtaa Suomessa kuin itse Suomen kansalaisilla, ja tämä on mielestäni
|
||||||
|
myös yksi merkittävimmistä syistä, miksi suomalaisten reaaliostosvoima
|
||||||
|
on jo pitkään ollut laskussa. Tosiaan valtio (ja EU) itse on omalla
|
||||||
|
käytöksellään (mm. julkisissa hankinnoissa) vahvistanut monen
|
||||||
|
monikansallisen yrityksen dominoivaa asemaa.
|
||||||
|
(Olen melko varma, että korruptiotakin on taustalla.)
|
||||||
|
|
||||||
|
- Kilpailulainsäädäntöä ja sen täytäntöönpanoa on tarkistettava ja
|
||||||
|
uudistettava.
|
||||||
|
- Kehitetään uusi, avoimiin standardeihin perustuva ICT-strategia
|
||||||
|
ja sellainen hankintalainsäädännön uudistus, joka poistaisi suuren
|
||||||
|
osan julkisen ICT:n toimittajaloukusta, ulkovaltojen
|
||||||
|
vaikuttamismahdollisuuksia sekä näistä johtuvaa haittaa suomalaisille
|
||||||
|
PK-yrityksille.
|
||||||
|
(Ongelmana on, että esim. Valtori ja muut julkisen sektorin tahot
|
||||||
|
käytännössä suosivat tiettyjä ulkomaalaisia suurtoimittajia;
|
||||||
|
tämä taitaa ainakin joissain tapauksissa olla lainvastaista jo nyt,
|
||||||
|
mutta täyntäntöönpanokeinot puuttuvat.)
|
||||||
|
- Julkisissa hankinnoissa tulee nimellishinnan lisäksi ottaa
|
||||||
|
huomioon myös toimittajan Suomeen maksettavat verot.
|
||||||
|
- Kriittistä infrastruktuuria ja luonnollisia monopoleja ei tule yksityistää.
|
||||||
|
|
||||||
|
### Aktiivinen EU-politiikka kansalaisten puolesta
|
||||||
|
|
||||||
|
Toisin kuin usein ajatellaan, eduskuntavaalit (eikä europarlamenttivaalit)
|
||||||
|
ovat tärkeimmät EU-vaalit Suomessa. Eduskuntavaalitulokseen pohjautuva
|
||||||
|
hallitus edustaa maata Euroopan unionin neuvostossa, jossa Suomella on
|
||||||
|
paljon enemmän vaikutusvaltaa kuin 14 Suomen europarlamentaarikolla.
|
||||||
|
|
||||||
|
Valitettavan usein Suomen suhtautuminen EU:n päätöksentekoon on ollut
|
||||||
|
- joko hyvin passiivinen, kun Suomen edustajat eivät juuri osallistu EU:n
|
||||||
|
lainsäädännön valmistelun alkuvaiheisiin (toisin kuin suurien jäsenmaiden
|
||||||
|
edustajat tai suurpääoman lobbarit) ja sitten äänestävät kiltisti
|
||||||
|
huonon lainsäädännon läpi,
|
||||||
|
- tai aktiivisesti kansalaistenvastainen, kun Suomen edustajat ovat jostain
|
||||||
|
syystä (suurpääoman lobbaus / korruptio / oma tyhmyys?) huonon
|
||||||
|
EU-lainsäädännön valmistelussa aktiivisesti mukana.
|
||||||
|
|
||||||
|
Joka tapauksessa sitten tekopyhänä teeskennellään, että ”EU määräsi,
|
||||||
|
ei pienenä jäsenmaana mahdeta mitään”, vaikka Suomen edustajilla oli
|
||||||
|
huonon päätöksen hyväksynnässä merkityksellinen rooli.
|
||||||
|
Sekä nykyinen (vale)oppositio että media näyttävät olevan tässä pelissä
|
||||||
|
mukana eivätkä halua (tai kykene) saada Suomen osuutta
|
||||||
|
kanstalaistenvastaisessa päätöksenteossa julkisuuteen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Jos pääsen eduskuntaan, hyödynnän kansanedustajan asemaa saadakseni
|
||||||
|
ministerien toimintaa EU:n toimielimissä päivänvaloon, enkä anna hallituksen
|
||||||
|
toimia EU:n neuvostossa huomaamatta Suomen kansalaisten etuja vastaan.
|
||||||
|
|
||||||
|
### Sekalaista
|
||||||
|
|
||||||
|
- Kyllä, kannatan perustuloa.
|
||||||
|
- Kyllä, kannatan humaania ja tutkittuun tietoon perustuvaa päihdepolitiikkaa.
|
||||||
|
Päihteiden käytön rangaistavuudesta on luovuttava, ja psykoaktiivisten
|
||||||
|
aineiden laillisen aseman (eli kiellon tai laillistamisen ja mahdollisen
|
||||||
|
verotuksen) on perustuttava mahdollisimman objektiiviseen tietoon
|
||||||
|
niiden haitoista.
|
||||||
|
- Koulutuksesta ei saa leikata.
|
||||||
|
- Lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja pitäisi lisätä runsaasti.
|
||||||
|
|
||||||
|
___
|
||||||
|
|
||||||
Tutustu myös [Piraattipuolueen ohjelmaan](https://www.piraattipuolue.fi/politiikka/vaaliohjelmat/).
|
Tutustu myös [Piraattipuolueen ohjelmaan](https://www.piraattipuolue.fi/politiikka/vaaliohjelmat/).
|
||||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue