Korjauskehotus + lausunto
This commit is contained in:
parent
5712b5bc07
commit
98c8941c8f
Binary file not shown.
Binary file not shown.
|
@ -0,0 +1,113 @@
|
|||
|
||||
Patentti- ja rekisterihallitus
|
||||
Sivu: (1)
|
||||
14.04.2021
|
||||
00091 PRH
|
||||
Ilmoittaja:
|
||||
Piraattipuolue r.p., Piratpartiet r.p., 2230792-7
|
||||
Ilmoituksen diaarinumero:
|
||||
2021/512598Y
|
||||
KORJAUSKEHOTUS YHDISTYSTEN SÄHKÖISESSÄ ASIOINTIPALVELUSSA
|
||||
Täydennä ilmoitusta seuraavasti:
|
||||
Vastaa tähän korjauskehotukseen PRH:n sähköisessä asiointipalvelussa. Sieltä löydät tarvitsemasi
|
||||
täyttöohjeet.
|
||||
Pyydämme ottamaan huomioon säännöissä oikeusministeriön lausunnon mukaiset seikat.
|
||||
Lausunto toimitetaan erikseen sähköpostitse.
|
||||
Yhdistyksen sääntöjä on korjattava. Alla ohjeet sääntöjen korjaamiseen. Muuta sääntöikkunassa
|
||||
olevia sääntöjä ohjeiden mukaisesti.
|
||||
4§ Määrätään että toimielinten toimikausi on yleensä kalenterivuosia. Seuraavassa lauseessa
|
||||
kuitenkin määrätään että toimikausi alkaa kokouksen jälkeen. Nämä ovat keskenään ristiriidassa.
|
||||
Lisäksi 13§:ssä määrätään toimikauden pituudeksi kaksi vuotta, ei kaksi kalenterivuotta.
|
||||
6§ Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||
Jos sen työjärjestys niin määrää, puolueen toimielin saa tehdä päätöksiä myös kokouksen
|
||||
ulkopuolella sähköisessä menettelyssä.
|
||||
Yhdistyslaki 18§, Valtuutetut käyttävät päätösvaltaansa kokouksessa.
|
||||
6§ seuraava määräys pyydetään korjaamaan;
|
||||
Puolueen jäsenet voivat osallistua puolueen päätöksentekoon myös puoluekokouksen ulkopuolella
|
||||
sähköisessä jäsenäänestyksessä, jos puolueen kokous- ja äänestysjärjestys niin sallii.
|
||||
Jäsenäänestyksiä ohjaa yksityiskohtaisemmin puolueen kokous- ja äänestysjärjestys.
|
||||
Kokouksen ulkopuolella ei kuitenkaan voida päättää yhdistyslain 23 §mainituista asioista:
|
||||
Peruste yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu. Jäsenäänestys voi koskea vain
|
||||
säännöissä erikseen mainittuja asioita.
|
||||
Yhdistyslaki 17§:
|
||||
Säännöissä voidaan määrätä, että jäsenet käyttävät säännöissä erikseen mainituissa asioissa
|
||||
päätösvaltaansa ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla. Määräys ei voi kuitenkaan koskea 23
|
||||
§:n 1 momentissa mainittua asiaa.
|
||||
Pyydämme huomioimaan että sähköisestä äänestyksestä/jäsenäänestyksestä on määräyksiä
|
||||
useissa pykälissä.
|
||||
7§
|
||||
Yhdistyslaki 25§ Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisenSivu: (2)
|
||||
laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan.
|
||||
Jos jäsenen äänioikeus halutaan evätä jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyömisen perusteella,
|
||||
säännöissä on määrättävä, kuinka pitkän ajan kestänyt laiminlyönti voi estää äänioikeuden
|
||||
käyttämisen. Jäsenten on saatava säännöistä tietää, millainen maksuvelvollisuuden laiminlyönti voi
|
||||
johtaa äänioikeuden epäämiseen
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja
|
||||
äänioikeusrajoituksia. Edellinen lause pyydetään korjaamaan, lain määräyksen mukaan nämä asiat
|
||||
ovat puolueen säännöissä.
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||
Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksen ulkopuolisessa päätöksenteossa, hänen on
|
||||
maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi
|
||||
viikkoa ennen äänestystä.
|
||||
Ylläolevassa määräyksessä jää epäselväksi mikä on ulkopuolinen päätökseteko, vrt sääntöjen
|
||||
muut korjaukset koskien jäsenäänestyksiä
|
||||
9§ Seuraava määräys on tulkinnanvarainen. Lähtökohta on että jäsenten oikeudet ja velvollisuudet
|
||||
määräytyvät suoraan sääntöjen perusteella. Lisäksi syytä on ottaa huomioon yhdenvertaisuuslain
|
||||
määräykset.
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja jäsenaloitteiden
|
||||
pätevyyskynnyksiä.
|
||||
12§ Puoluekokouksen pitoaika jää epäselväksi. Kokouksen pitoaika on oltava säännöissä.
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan;
|
||||
12§ Ellei puolueen säännöissä tai puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä ole toisin määrätty:
|
||||
1. kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä; 2.
|
||||
äänten mennessä tasan ratkaisee arpa.
|
||||
Yhdistyslaki 27§ säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys
|
||||
13§ puoluehallituksen toimikausi kaksi vuotta, 4§.ssä määrätään yleensä kalenterivuosia, ristiriita
|
||||
13§ seuraavan määäryksen pyydämme korjaamaan; Puoluekokous voi ennen puoluehallituksen
|
||||
vaalia päättää, että valittavan puoluehallituksen toimikausi on lyhyempi.
|
||||
Hallituksen toimikausi on oltava säännöissä (yhdistyslaki 8§)
|
||||
14§ Valtuuston valinta
|
||||
Valtuutettujen valintatapa on epäselvä.
|
||||
Yhdistys voi säännöissään valita valtuutettujen valitsemistavan seuraavista vaihtoehdoista:
|
||||
- Valtuutetut valitaan yhdistyksen kokouksessa.
|
||||
- Valtuutetut valitaan jäsenäänestyksellä erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla (ks. YhdL 17 ja 21 §).
|
||||
- Liittomuotoisissa yhdistyksissä valtuutetut voidaan valita myös liittoäänestyksellä (ks. YhdL 19 §).
|
||||
(Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti)
|
||||
Puoluevaltuuston toimikuden pituus on oltava selkeästi säännöissä.
|
||||
Piiriyhdistyksillä ei ole sääntöjen mukaan puolueessa äänioikeutta.Sivu: (3)
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan; Piiriyhdistys valitsee tai erottaa sille kuuluvat
|
||||
puoluevaltuuston varsinaisen jäsen ja varajäsenet oman päätöksensä mukaan; niiden toimikauden
|
||||
pituus on kuitenkin enintään kaksi vuotta. Piiriyhdistyksen on ilmoitettava tapahtuneesta
|
||||
puoluevaltuuston jäsenen tai varajäsenten vaalista tai erottamisesta välittömästi puoluehallitukselle
|
||||
ja puoluevaltuuston puheenjohtajalle.
|
||||
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti;
|
||||
Valtuutetut eivät valintansa jälkeen edusta yhdistyksessä kiintiötään vaan koko yhdistystä. Kiintiöön
|
||||
kuuluvien tuella ei siis enää valinnan jälkeen ole merkitystä valtuutetulle. Kiintiöön kuuluvat eivät
|
||||
myöskään voi halutessaan vaihtaa tai erottaa valittua valtuuston jäsentä
|
||||
14§ puoluevaltuuston kokousten pitoaika on oltava säännöissä (yhdistyslaki 21§)
|
||||
Puoluevaltuustolla on ilmeisesti kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa. Milloin toinen kokous
|
||||
pidetään ja mitä asioita siinä käsitellään?
|
||||
14§ Säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys YhdL21§ ja 27§)
|
||||
15§ Hallitusta alempi toimielin ei voi erottaa jäseniä
|
||||
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti
|
||||
Jäsenen erottaminen on vakiintuneesti katsottu asiaksi, josta päättämistä ei voida määrätä
|
||||
säännöissäkään hallitusta hierarkkisesti alemmanasteiselle toimielimelle.
|
||||
19§ vertaa sääntöjen 6§
|
||||
yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu.
|
||||
19§ lähtökohtaisesti yhdistyksissä ei ole veto-oikeutta. Määräys on myös tulkinnanvarainen,
|
||||
tietyissä lain määräämissä asioissa on toimivalta vain tietyllä toimielimellä.
|
||||
20§ Jäsentä ei voi erottaa puoluehallitusta alempi toimielin eli myöskään vetoomusta ei voida
|
||||
sellaisen toimielimen ratkaistavaksi antaa.
|
||||
|
||||
Raimo Pölönen
|
||||
Tarkastaja
|
||||
|
||||
Vastaa korjauskehotukseen sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään 14.06.2021.
|
||||
Jos korjauskehotukseen ei vastata määräajassa, ilmoitus raukeaa ja suoritettu käsittelymaksu
|
||||
menetetään.
|
||||
|
||||
Tiedustelut puh. 029 509 5959 ma-pe klo 9.00 –16.15
|
|
@ -0,0 +1,63 @@
|
|||
Lausunto Piraattipuolue r.p.:n säännöistä
|
||||
Patentti- ja rekisterihallitus on 18.3.2021 pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa siitä, ovatko
|
||||
Piraattipuolue r.p.:lle laaditut yhdistysrekisteriin ilmoitetut säännöt sellaiset, että niiden puolesta
|
||||
edellytykset saada puolueen sääntömuutos rekisteröityä puoluerekisteriin olisivat olemassa.
|
||||
Lausuntonaan oikeusministeriö toteaa seuraavaa:
|
||||
Puoluelain (10/1969) 5 §:ssä puolueen sääntömuutoksista säädetään seuraavasti:
|
||||
Puolueen on ilmoitettava sääntöjensä ja yleisohjelmansa muuttamisesta
|
||||
oikeusministeriölle. Sääntöjen muutos on voimassa vasta kun se on merkitty
|
||||
puoluerekisteriin.
|
||||
Puolueen sääntöihin tehty muutos on merkittävä puoluerekisteriin, mikäli säännöt
|
||||
muutoksen jälkeenkin vastaavat tässä laissa säädettyjä edellytyksiä.
|
||||
Säännöiltä vaadittavista yleisistä edellytyksistä säädetään puoluelain 2 §:ssä, jossa ensinnäkin
|
||||
säädetään, että yhdistyksen (puolueen) varsinaisena tarkoituksena tulee olla valtiollisiin asioihin
|
||||
vaikuttaminen. Yhdistyksen varsinainen tarkoitus tulkitaan sen sääntöjen perusteella.
|
||||
Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että valtiollisilla asioilla tarkoitetaan muun muassa valtiosääntöä
|
||||
ja muuta lainsäädäntöä, hallintoa, kansalaisten yleisiä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä valtioiden
|
||||
keskinäisiä suhteita koskevia asioita. Oikeusministeriö katsoo, että lausuntopyynnön kohteena
|
||||
olevat säännöt täyttävät tarkoitusta koskevan edellytyksen.
|
||||
Toiseksi puolueen säännöiltä edellytetään puoluelain 2 §:n mukaan sitä, että ne turvaavat
|
||||
kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen yhdistyksen päätöksenteossa ja toiminnassa.
|
||||
Puoluelain esitöissä (HE 99/1967 vp) tämän on katsottu tarkoittavan muun muassa sitä, että
|
||||
jokaiselle puolueen jäsenelle on turvattava yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa puolueen päätöksiin ja
|
||||
että puolueen pyrkiessä sääntöjensä mukaan vaikuttamaan valtiollisiin asioihin tulee noudattaa
|
||||
kansavaltaisia periaatteita.
|
||||
Yhdistyksen päätöksenteko käsittää myös ehdokkaiden asettamisen vaaleihin. Vaalilain (714/1998)
|
||||
112 §:stä seuraa, että eduskuntavaalien ehdokasasettelun tulee pääsääntöisesti perustua
|
||||
jäsenäänestykseen. Kyseinen lainkohta on pakottavaa oikeutta, josta ei voida poiketa muuta kuin
|
||||
laissa erikseen säädetyssä tapauksessa. Jäsenäänestystä ei poikkeuksellisesti tarvitse
|
||||
eduskuntavaalien osalta toimittaa, jos jäsenäänestykseen on nimetty enintään niin monta henkilöä
|
||||
kuin puolueella on oikeus asettaa ehdokkaita kyseisessä vaalipiirissä. Puolue voi kuitenkin toimittaa
|
||||
jäsenäänestyksen silloinkin, kun se ei vaalilain mukaan ole pakollista. Toisaalta vaikka
|
||||
jäsenäänestystä ei eduskuntavaalien ehdokasasettelua varten toimitettaisi, tulee ehdokkaiden
|
||||
asettaminen perustua jäsenistön ehdotukseen kansanvaltaiset periaatteet turvaavalla tavalla.
|
||||
Säännöissä voidaan sen sijaan poiketa eduskuntavaalien ehdokasasettelua koskevista vaalilain
|
||||
113–118 §:istä, joissa säädetään tarkemmin jäsenäänestyksen toimittamisesta sekä ehdokkaiden
|
||||
lukumäärää koskevasta päätöksestä ja ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||
Muiden vaalien osalta vaalilaissa on ehdokasasettelusta seuraavansisältöistä sääntelyä. Vaalilain
|
||||
129 §:ssä säädetään, että puolueen presidenttiehdokas valitaan jäsenistön kansanvaltaiset
|
||||
vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään.
|
||||
Vaalilain 149 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa asettaa puolueen kunnan
|
||||
keskusvaalilautakunnalle ilmoittama puolueen henkilöjäseniä kunnassa edustava yhdistys. Vaalilain
|
||||
168 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleissa valitaan jäsenistön
|
||||
kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä
|
||||
tarkemmin määrätään. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että jäsenistön kansanvaltaisilla
|
||||
vaikutusmahdollisuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että puolueen henkilöjäsenillä tulisi olla
|
||||
mahdollisuus yhdessä muiden jäsenten kanssa esittää ehdokkaita valintamenettelyyn. Lisäksi
|
||||
puolueen henkilöjäseniä edustavalla päätöksentekoelimellä tulisi olla keskeinen asema
|
||||
varsinaisessa päätöksenteossa ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||
Oikeusministeriö kiinnittää huomiota lausuntopyynnön kohteena olevien sääntöjen 17 §:ään, jossa
|
||||
määrätään muun muassa seuraavasti:
|
||||
Ehdokkaiden asettamista eduskuntavaaleihin, maakuntavaaleihin, kuntavaaleihin,
|
||||
europarlamenttivaaleihin ja presidentinvaaleihin, sekä ehdokkaiden asettamista
|
||||
mahdollisiin muihin julkisiin tehtäviin ohjaa ehdokasasettelujärjestys.
|
||||
Sääntöjen 16 §:ssä määrätään puolestaan piiriyhdistyksen tehtäväksi ”tehdä esitys” puolueen
|
||||
eduskuntavaaleissa asetettavista ehdokkaista ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleissa.
|
||||
Oikeusministeriö huomioi, että säännöistä ei 16 §:ssä määrättyä lukuun ottamatta käy
|
||||
yksityiskohtaisemmin ilmi, kenen toimesta tai millaista menettelyä noudattaen ehdokkaiden
|
||||
asettaminen käytännössä järjestetään. Ottaen erityisesti huomioon jäsenäänestyksen
|
||||
lähtökohtainen pakollisuus eduskuntavaaleissa ja yleinen edellytys kansanvaltaisten periaatteiden
|
||||
kunnioittamisesta, oikeusministeriö katsoo, että siitä huolimatta, mitä ehdokasasettelujärjestyksessä
|
||||
määrätään, yhdistyksen sääntöjen 17 §:ää olisi tarpeen täsmentää vastaamaan paremmin edellä
|
||||
esiteltyä vaalilain sääntelyä.
|
||||
Oikeusministeriöllä ei ole muita huomioita yhdistyksen sääntöehdotuksesta.
|
Loading…
Reference in New Issue