diff --git a/korjauskehotus/GOMY9dxt.pdf b/korjauskehotus/GOMY9dxt.pdf new file mode 100644 index 0000000..4189031 Binary files /dev/null and b/korjauskehotus/GOMY9dxt.pdf differ diff --git a/korjauskehotus/VN_7842_2021_OM_2Lausunto_Piraattipuolue_r_p_n_säännöistä_ja_liitteet.pdf b/korjauskehotus/VN_7842_2021_OM_2Lausunto_Piraattipuolue_r_p_n_säännöistä_ja_liitteet.pdf new file mode 100644 index 0000000..ef9e10b Binary files /dev/null and b/korjauskehotus/VN_7842_2021_OM_2Lausunto_Piraattipuolue_r_p_n_säännöistä_ja_liitteet.pdf differ diff --git a/korjauskehotus/korjauskehotus b/korjauskehotus/korjauskehotus new file mode 100644 index 0000000..9446fa2 --- /dev/null +++ b/korjauskehotus/korjauskehotus @@ -0,0 +1,113 @@ + +Patentti- ja rekisterihallitus +Sivu: (1) +14.04.2021 +00091 PRH +Ilmoittaja: +Piraattipuolue r.p., Piratpartiet r.p., 2230792-7 +Ilmoituksen diaarinumero: +2021/512598Y +KORJAUSKEHOTUS YHDISTYSTEN SÄHKÖISESSÄ ASIOINTIPALVELUSSA +Täydennä ilmoitusta seuraavasti: +Vastaa tähän korjauskehotukseen PRH:n sähköisessä asiointipalvelussa. Sieltä löydät tarvitsemasi +täyttöohjeet. +Pyydämme ottamaan huomioon säännöissä oikeusministeriön lausunnon mukaiset seikat. +Lausunto toimitetaan erikseen sähköpostitse. +Yhdistyksen sääntöjä on korjattava. Alla ohjeet sääntöjen korjaamiseen. Muuta sääntöikkunassa +olevia sääntöjä ohjeiden mukaisesti. +4§ Määrätään että toimielinten toimikausi on yleensä kalenterivuosia. Seuraavassa lauseessa +kuitenkin määrätään että toimikausi alkaa kokouksen jälkeen. Nämä ovat keskenään ristiriidassa. +Lisäksi 13§:ssä määrätään toimikauden pituudeksi kaksi vuotta, ei kaksi kalenterivuotta. +6§ Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan; +Jos sen työjärjestys niin määrää, puolueen toimielin saa tehdä päätöksiä myös kokouksen +ulkopuolella sähköisessä menettelyssä. +Yhdistyslaki 18§, Valtuutetut käyttävät päätösvaltaansa kokouksessa. +6§ seuraava määräys pyydetään korjaamaan; +Puolueen jäsenet voivat osallistua puolueen päätöksentekoon myös puoluekokouksen ulkopuolella +sähköisessä jäsenäänestyksessä, jos puolueen kokous- ja äänestysjärjestys niin sallii. +Jäsenäänestyksiä ohjaa yksityiskohtaisemmin puolueen kokous- ja äänestysjärjestys. +Kokouksen ulkopuolella ei kuitenkaan voida päättää yhdistyslain 23 §mainituista asioista: +Peruste yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on +määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu. Jäsenäänestys voi koskea vain +säännöissä erikseen mainittuja asioita. +Yhdistyslaki 17§: +Säännöissä voidaan määrätä, että jäsenet käyttävät säännöissä erikseen mainituissa asioissa +päätösvaltaansa ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka +tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla. Määräys ei voi kuitenkaan koskea 23 +§:n 1 momentissa mainittua asiaa. +Pyydämme huomioimaan että sähköisestä äänestyksestä/jäsenäänestyksestä on määräyksiä +useissa pykälissä. +7§ +Yhdistyslaki 25§ Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisenSivu: (2) +laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan. +Jos jäsenen äänioikeus halutaan evätä jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyömisen perusteella, +säännöissä on määrättävä, kuinka pitkän ajan kestänyt laiminlyönti voi estää äänioikeuden +käyttämisen. Jäsenten on saatava säännöistä tietää, millainen maksuvelvollisuuden laiminlyönti voi +johtaa äänioikeuden epäämiseen +Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja +äänioikeusrajoituksia. Edellinen lause pyydetään korjaamaan, lain määräyksen mukaan nämä asiat +ovat puolueen säännöissä. +Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan; +Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksen ulkopuolisessa päätöksenteossa, hänen on +maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi +viikkoa ennen äänestystä. +Ylläolevassa määräyksessä jää epäselväksi mikä on ulkopuolinen päätökseteko, vrt sääntöjen +muut korjaukset koskien jäsenäänestyksiä +9§ Seuraava määräys on tulkinnanvarainen. Lähtökohta on että jäsenten oikeudet ja velvollisuudet +määräytyvät suoraan sääntöjen perusteella. Lisäksi syytä on ottaa huomioon yhdenvertaisuuslain +määräykset. +Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja jäsenaloitteiden +pätevyyskynnyksiä. +12§ Puoluekokouksen pitoaika jää epäselväksi. Kokouksen pitoaika on oltava säännöissä. +Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan; +12§ Ellei puolueen säännöissä tai puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä ole toisin määrätty: +1. kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä; 2. +äänten mennessä tasan ratkaisee arpa. +Yhdistyslaki 27§ säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys +13§ puoluehallituksen toimikausi kaksi vuotta, 4§.ssä määrätään yleensä kalenterivuosia, ristiriita +13§ seuraavan määäryksen pyydämme korjaamaan; Puoluekokous voi ennen puoluehallituksen +vaalia päättää, että valittavan puoluehallituksen toimikausi on lyhyempi. +Hallituksen toimikausi on oltava säännöissä (yhdistyslaki 8§) +14§ Valtuuston valinta +Valtuutettujen valintatapa on epäselvä. +Yhdistys voi säännöissään valita valtuutettujen valitsemistavan seuraavista vaihtoehdoista: +- Valtuutetut valitaan yhdistyksen kokouksessa. +- Valtuutetut valitaan jäsenäänestyksellä erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka +tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla (ks. YhdL 17 ja 21 §). +- Liittomuotoisissa yhdistyksissä valtuutetut voidaan valita myös liittoäänestyksellä (ks. YhdL 19 §). +(Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti) +Puoluevaltuuston toimikuden pituus on oltava selkeästi säännöissä. +Piiriyhdistyksillä ei ole sääntöjen mukaan puolueessa äänioikeutta.Sivu: (3) +Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan; Piiriyhdistys valitsee tai erottaa sille kuuluvat +puoluevaltuuston varsinaisen jäsen ja varajäsenet oman päätöksensä mukaan; niiden toimikauden +pituus on kuitenkin enintään kaksi vuotta. Piiriyhdistyksen on ilmoitettava tapahtuneesta +puoluevaltuuston jäsenen tai varajäsenten vaalista tai erottamisesta välittömästi puoluehallitukselle +ja puoluevaltuuston puheenjohtajalle. +Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti; +Valtuutetut eivät valintansa jälkeen edusta yhdistyksessä kiintiötään vaan koko yhdistystä. Kiintiöön +kuuluvien tuella ei siis enää valinnan jälkeen ole merkitystä valtuutetulle. Kiintiöön kuuluvat eivät +myöskään voi halutessaan vaihtaa tai erottaa valittua valtuuston jäsentä +14§ puoluevaltuuston kokousten pitoaika on oltava säännöissä (yhdistyslaki 21§) +Puoluevaltuustolla on ilmeisesti kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa. Milloin toinen kokous +pidetään ja mitä asioita siinä käsitellään? +14§ Säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys YhdL21§ ja 27§) +15§ Hallitusta alempi toimielin ei voi erottaa jäseniä +Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti +Jäsenen erottaminen on vakiintuneesti katsottu asiaksi, josta päättämistä ei voida määrätä +säännöissäkään hallitusta hierarkkisesti alemmanasteiselle toimielimelle. +19§ vertaa sääntöjen 6§ +yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on +määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu. +19§ lähtökohtaisesti yhdistyksissä ei ole veto-oikeutta. Määräys on myös tulkinnanvarainen, +tietyissä lain määräämissä asioissa on toimivalta vain tietyllä toimielimellä. +20§ Jäsentä ei voi erottaa puoluehallitusta alempi toimielin eli myöskään vetoomusta ei voida +sellaisen toimielimen ratkaistavaksi antaa. + +Raimo Pölönen +Tarkastaja + +Vastaa korjauskehotukseen sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään 14.06.2021. +Jos korjauskehotukseen ei vastata määräajassa, ilmoitus raukeaa ja suoritettu käsittelymaksu +menetetään. + +Tiedustelut puh. 029 509 5959 ma-pe klo 9.00 –16.15 diff --git a/korjauskehotus/om_lausunto b/korjauskehotus/om_lausunto new file mode 100644 index 0000000..5d06f22 --- /dev/null +++ b/korjauskehotus/om_lausunto @@ -0,0 +1,63 @@ +Lausunto Piraattipuolue r.p.:n säännöistä +Patentti- ja rekisterihallitus on 18.3.2021 pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa siitä, ovatko +Piraattipuolue r.p.:lle laaditut yhdistysrekisteriin ilmoitetut säännöt sellaiset, että niiden puolesta +edellytykset saada puolueen sääntömuutos rekisteröityä puoluerekisteriin olisivat olemassa. +Lausuntonaan oikeusministeriö toteaa seuraavaa: +Puoluelain (10/1969) 5 §:ssä puolueen sääntömuutoksista säädetään seuraavasti: +Puolueen on ilmoitettava sääntöjensä ja yleisohjelmansa muuttamisesta +oikeusministeriölle. Sääntöjen muutos on voimassa vasta kun se on merkitty +puoluerekisteriin. +Puolueen sääntöihin tehty muutos on merkittävä puoluerekisteriin, mikäli säännöt +muutoksen jälkeenkin vastaavat tässä laissa säädettyjä edellytyksiä. +Säännöiltä vaadittavista yleisistä edellytyksistä säädetään puoluelain 2 §:ssä, jossa ensinnäkin +säädetään, että yhdistyksen (puolueen) varsinaisena tarkoituksena tulee olla valtiollisiin asioihin +vaikuttaminen. Yhdistyksen varsinainen tarkoitus tulkitaan sen sääntöjen perusteella. +Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että valtiollisilla asioilla tarkoitetaan muun muassa valtiosääntöä +ja muuta lainsäädäntöä, hallintoa, kansalaisten yleisiä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä valtioiden +keskinäisiä suhteita koskevia asioita. Oikeusministeriö katsoo, että lausuntopyynnön kohteena +olevat säännöt täyttävät tarkoitusta koskevan edellytyksen. +Toiseksi puolueen säännöiltä edellytetään puoluelain 2 §:n mukaan sitä, että ne turvaavat +kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen yhdistyksen päätöksenteossa ja toiminnassa. +Puoluelain esitöissä (HE 99/1967 vp) tämän on katsottu tarkoittavan muun muassa sitä, että +jokaiselle puolueen jäsenelle on turvattava yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa puolueen päätöksiin ja +että puolueen pyrkiessä sääntöjensä mukaan vaikuttamaan valtiollisiin asioihin tulee noudattaa +kansavaltaisia periaatteita. +Yhdistyksen päätöksenteko käsittää myös ehdokkaiden asettamisen vaaleihin. Vaalilain (714/1998) +112 §:stä seuraa, että eduskuntavaalien ehdokasasettelun tulee pääsääntöisesti perustua +jäsenäänestykseen. Kyseinen lainkohta on pakottavaa oikeutta, josta ei voida poiketa muuta kuin +laissa erikseen säädetyssä tapauksessa. Jäsenäänestystä ei poikkeuksellisesti tarvitse +eduskuntavaalien osalta toimittaa, jos jäsenäänestykseen on nimetty enintään niin monta henkilöä +kuin puolueella on oikeus asettaa ehdokkaita kyseisessä vaalipiirissä. Puolue voi kuitenkin toimittaa +jäsenäänestyksen silloinkin, kun se ei vaalilain mukaan ole pakollista. Toisaalta vaikka +jäsenäänestystä ei eduskuntavaalien ehdokasasettelua varten toimitettaisi, tulee ehdokkaiden +asettaminen perustua jäsenistön ehdotukseen kansanvaltaiset periaatteet turvaavalla tavalla. +Säännöissä voidaan sen sijaan poiketa eduskuntavaalien ehdokasasettelua koskevista vaalilain +113–118 §:istä, joissa säädetään tarkemmin jäsenäänestyksen toimittamisesta sekä ehdokkaiden +lukumäärää koskevasta päätöksestä ja ehdokkaiden asettamisesta. +Muiden vaalien osalta vaalilaissa on ehdokasasettelusta seuraavansisältöistä sääntelyä. Vaalilain +129 §:ssä säädetään, että puolueen presidenttiehdokas valitaan jäsenistön kansanvaltaiset +vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään. +Vaalilain 149 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa asettaa puolueen kunnan +keskusvaalilautakunnalle ilmoittama puolueen henkilöjäseniä kunnassa edustava yhdistys. Vaalilain +168 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleissa valitaan jäsenistön +kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä +tarkemmin määrätään. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että jäsenistön kansanvaltaisilla +vaikutusmahdollisuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että puolueen henkilöjäsenillä tulisi olla +mahdollisuus yhdessä muiden jäsenten kanssa esittää ehdokkaita valintamenettelyyn. Lisäksi +puolueen henkilöjäseniä edustavalla päätöksentekoelimellä tulisi olla keskeinen asema +varsinaisessa päätöksenteossa ehdokkaiden asettamisesta. +Oikeusministeriö kiinnittää huomiota lausuntopyynnön kohteena olevien sääntöjen 17 §:ään, jossa +määrätään muun muassa seuraavasti: +Ehdokkaiden asettamista eduskuntavaaleihin, maakuntavaaleihin, kuntavaaleihin, +europarlamenttivaaleihin ja presidentinvaaleihin, sekä ehdokkaiden asettamista +mahdollisiin muihin julkisiin tehtäviin ohjaa ehdokasasettelujärjestys. +Sääntöjen 16 §:ssä määrätään puolestaan piiriyhdistyksen tehtäväksi ”tehdä esitys” puolueen +eduskuntavaaleissa asetettavista ehdokkaista ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleissa. +Oikeusministeriö huomioi, että säännöistä ei 16 §:ssä määrättyä lukuun ottamatta käy +yksityiskohtaisemmin ilmi, kenen toimesta tai millaista menettelyä noudattaen ehdokkaiden +asettaminen käytännössä järjestetään. Ottaen erityisesti huomioon jäsenäänestyksen +lähtökohtainen pakollisuus eduskuntavaaleissa ja yleinen edellytys kansanvaltaisten periaatteiden +kunnioittamisesta, oikeusministeriö katsoo, että siitä huolimatta, mitä ehdokasasettelujärjestyksessä +määrätään, yhdistyksen sääntöjen 17 §:ää olisi tarpeen täsmentää vastaamaan paremmin edellä +esiteltyä vaalilain sääntelyä. +Oikeusministeriöllä ei ole muita huomioita yhdistyksen sääntöehdotuksesta.