150 lines
7.3 KiB
Markdown
150 lines
7.3 KiB
Markdown
+++
|
||
title = "Marek Nečada eduskuntaan"
|
||
date = "2023-03-20"
|
||
+++
|
||
|
||
# Eduskuntavaalit 2023
|
||
|
||
{{< figure class="avatar" src="/seurasaari.jpg" >}}
|
||
|
||
Hei! Olen Marek Nečada, 32-vuotias fyysikko, ohjelmistosuunnittelija
|
||
ja perheenisä ([lisätietoja](/esittely)).
|
||
Olen ehdolla eduskuntaan Helsingin vaalipiirissä
|
||
Piraattipuolueen listalla (ehdokasnumero **12**).
|
||
|
||
Edistän tutkittuun tietoon perustuvaa politiikkaa, läpinäkyvää
|
||
julkista taloutta ja päätöksentekoa sekä kansalaisten osallistumista
|
||
päätöksentekoon. Vastustan vahvasti korruptiota ja nepotismia.
|
||
|
||
Kannatan kestävää kehitystä ja ilmastonmuutoksen torjumista sosiaalisesti
|
||
oikeudenmukaisella tavalla.
|
||
|
||
Haluan mahdollisimman laadukasta koulutusta kaikille taustoista riippumatta.
|
||
Edistän tasa-arvoa ilman tekopyhää hyvesignalointia tai kriitikkojen
|
||
hiljentämistä.
|
||
|
||
Pyrin siihen, että Suomi pääsee irti toimittajaloukuista varsinkin
|
||
ICT-hankinnoissa, ja että julkisessa sektorissa otetaan mahdollisimman
|
||
laajasti käyttöön avointa lähdekoodia, mikä voisi pidemmän päälle tuoda
|
||
huomattavia säästöjä julkiselle taloudelle
|
||
sekä mahdollisuuksia paikallisille yhtiöille.
|
||
Pidän häpeällisenä, että Linuxin synnyinmaa on ulkomaalaisten
|
||
ohjelmistofirmojen loukussa, ja että ihmisiä johdetaan samaan loukkuun.
|
||
|
||
Vastustan suomalaisten yksityistietojen massakeräämistä ja
|
||
luovuttamista ulkomaalaisille tahoille.
|
||
|
||
## Vaaliprioriteettini
|
||
|
||
### Suurpääoma kuriin
|
||
|
||
#### Reilumpi verotus & kilpailukykyinen Suomi
|
||
|
||
Työnteko on ylivoimaisesti verotetuin toimeentulotapa Suomessa,
|
||
kun taas monikansallinen suurpääoma pääsee verokikkailullaan usein
|
||
lähelle nollaveroja. Tämä johtaa kasvavaan eriarvoistumiseen
|
||
sekä Suomen kilpailukyvyn ja koko kansantalouden heikkenemiseen.
|
||
Nykyiset vapaamatkustajat (kuten useammat suuret monikansalliset
|
||
yritykset, mm. somealustat) tulee saada maksamaan osuutensa, ettei
|
||
kaikki jää palkansaajien harteille.
|
||
|
||
- Ansiotuloveroja ei pidä kiristää. Tuloverojen sijaan painotetaan
|
||
ulkoishaittojen verotukseen ja otetaan käyttöön ns. ekoveroja (joiden
|
||
konkreettisia esimerkkejä löytyy vaikka
|
||
[Wikipediasta](https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_tax),
|
||
hiilitulleja tai muita vastaavia tulonlähteitä julkiselle taloudelle.
|
||
Tämä myös parantaa suomalaisten yritysten kilpailuasemaa (nykyiset,
|
||
ulkomaihin verrattuna korkeat tuloverot voitaisiin keventää, ja "likaisten"
|
||
mutta halpojen ulkomaalaisten tuotteiden tuonti Suomeen kannattaisi
|
||
vähemmän) että kannustaa hiilineutraaleihin ja yleisesti
|
||
ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.
|
||
- Otetaan käyttöön ns. digivero, joka kohdistuisi esim. somealustojen
|
||
ja vastaavien, yksityistietoja massakeräävien suuryritysten liikevaihtoon.
|
||
Euroopan unionin tasolla ja erikseen myös muutamassa jäsenvaltiossa
|
||
suunniteltiin jotain vastaavaa, mutta ko. suurpääoman lobbaajat taisivat
|
||
onnistua tukehduttaa aikeet – EU:n tasolla asiasta puhuttiin ainakin
|
||
jo kymmenen vuotta sitten, mutta mitään todellista ei ole tapahtunut
|
||
ja kommission viimeiset olennaiset ehdotukset ovat vuodesta 2018.
|
||
Eli haluaisin viedä asiaa eteenpäin ainakin Suomessa.
|
||
Somealustat (varsinkin nimenomaan Facebook/Meta) ovat yhtiöitä,
|
||
jotka mielellään rikkovat sääntöjä saadakseen epäreilusti kilpailuetua,
|
||
mutta täytäntöönpano on ollut taas puutteellista.
|
||
Sen lisäksi ne yleensä eivät juuri maksa tuloveroja, joten digivero toisi
|
||
ainakin jonkin verran tasapainottamista.
|
||
- Harkitaan varallisuusveron uudelleenkäyttöönottoa niin, että se kohdistuisi
|
||
myös ulkomaalaisiin, Suomessa liiketomintaa harrastaviin tahoihin (jottei se
|
||
vaarannettaisi Suomen kilpailykykyä).
|
||
- Etsitään muita keinoja, miten saadaan monikansallinen pääoma verotettua
|
||
tehokkaasti. Protektionismia ei tarvitse pitää kirosanana, varsinkaan
|
||
jos kyse on valmiiksi epäreilun aseman ja muiden harjoittaman protektionismin
|
||
tasapainottamisesta.
|
||
|
||
|
||
#### Toimivat markkinat ja tehokkaat julkiset hankinnat
|
||
|
||
Nykyinen kilpailulainsäädäntö ja sen täytäntöönpano on ollut aivan
|
||
hampaatonta, ja monikansallisella suurpääomalla on käytännössä enemmän
|
||
valtaa Suomessa kuin itse Suomen kansalaisilla, ja tämä on mielestäni
|
||
myös yksi merkittävimmistä syistä, miksi suomalaisten reaaliostosvoima
|
||
on jo pitkään ollut laskussa. Tosiaan valtio (ja EU) itse on omalla
|
||
käytöksellään (mm. julkisissa hankinnoissa) vahvistanut monen
|
||
monikansallisen yrityksen dominoivaa asemaa.
|
||
(Olen melko varma, että korruptiotakin on taustalla.)
|
||
|
||
- Kilpailulainsäädäntöä ja sen täytäntöönpanoa on tarkistettava ja
|
||
uudistettava.
|
||
- Kehitetään uusi, avoimiin standardeihin perustuva ICT-strategia
|
||
ja sellainen hankintalainsäädännön uudistus, joka poistaisi suuren
|
||
osan julkisen ICT:n toimittajaloukusta, ulkovaltojen
|
||
vaikuttamismahdollisuuksia sekä näistä johtuvaa haittaa suomalaisille
|
||
PK-yrityksille.
|
||
(Ongelmana on, että esim. Valtori ja muut julkisen sektorin tahot
|
||
käytännössä suosivat tiettyjä ulkomaalaisia suurtoimittajia;
|
||
tämä taitaa ainakin joissain tapauksissa olla lainvastaista jo nyt,
|
||
mutta täyntäntöönpanokeinot puuttuvat.)
|
||
- Julkisissa hankinnoissa tulee nimellishinnan lisäksi ottaa
|
||
huomioon myös toimittajan Suomeen maksettavat verot.
|
||
- Kriittistä infrastruktuuria ja luonnollisia monopoleja ei tule yksityistää.
|
||
|
||
### Aktiivinen EU-politiikka kansalaisten puolesta
|
||
|
||
Toisin kuin usein ajatellaan, eduskuntavaalit (eikä europarlamenttivaalit)
|
||
ovat tärkeimmät EU-vaalit Suomessa. Eduskuntavaalitulokseen pohjautuva
|
||
hallitus edustaa maata Euroopan unionin neuvostossa, jossa Suomella on
|
||
paljon enemmän vaikutusvaltaa kuin 14 Suomen europarlamentaarikolla.
|
||
|
||
Valitettavan usein Suomen suhtautuminen EU:n päätöksentekoon on ollut
|
||
- joko hyvin passiivinen, kun Suomen edustajat eivät juuri osallistu EU:n
|
||
lainsäädännön valmistelun alkuvaiheisiin (toisin kuin suurien jäsenmaiden
|
||
edustajat tai suurpääoman lobbarit) ja sitten äänestävät kiltisti
|
||
huonon lainsäädännon läpi,
|
||
- tai aktiivisesti kansalaistenvastainen, kun Suomen edustajat ovat jostain
|
||
syystä (suurpääoman lobbaus / korruptio / oma tyhmyys?) huonon
|
||
EU-lainsäädännön valmistelussa aktiivisesti mukana.
|
||
|
||
Joka tapauksessa sitten tekopyhänä teeskennellään, että ”EU määräsi,
|
||
ei pienenä jäsenmaana mahdeta mitään”, vaikka Suomen edustajilla oli
|
||
huonon päätöksen hyväksynnässä merkityksellinen rooli.
|
||
Sekä nykyinen (vale)oppositio että media näyttävät olevan tässä pelissä
|
||
mukana eivätkä halua (tai kykene) saada Suomen osuutta
|
||
kanstalaistenvastaisessa päätöksenteossa julkisuuteen.
|
||
|
||
Jos pääsen eduskuntaan, hyödynnän kansanedustajan asemaa saadakseni
|
||
ministerien toimintaa EU:n toimielimissä päivänvaloon, enkä anna hallituksen
|
||
toimia EU:n neuvostossa huomaamatta Suomen kansalaisten etuja vastaan.
|
||
|
||
### Sekalaista
|
||
|
||
- Kyllä, kannatan perustuloa.
|
||
- Kyllä, kannatan humaania ja tutkittuun tietoon perustuvaa päihdepolitiikkaa.
|
||
Päihteiden käytön rangaistavuudesta on luovuttava, ja psykoaktiivisten
|
||
aineiden laillisen aseman (eli kiellon tai laillistamisen ja mahdollisen
|
||
verotuksen) on perustuttava mahdollisimman objektiiviseen tietoon
|
||
niiden haitoista.
|
||
- Koulutuksesta ei saa leikata.
|
||
- Lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja pitäisi lisätä runsaasti.
|
||
|
||
___
|
||
|
||
Tutustu myös [Piraattipuolueen ohjelmaan](https://www.piraattipuolue.fi/politiikka/vaaliohjelmat/).
|