marek_www/content/eduskunta2023.md

182 lines
8.6 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

+++
title = "Marek Nečada eduskuntaan"
date = "2023-03-20"
[markup]
[markup.tableOfContents]
endLevel = 4
ordered = false
startLevel = 3
+++
# Eduskuntavaalit 2023
{{< figure class="avatar" src="/seurasaari.jpg" >}}
Hei! Olen Marek Nečada, 32-vuotias fyysikko, ohjelmistosuunnittelija
ja perheenisä ([lisätietoja](/esittely)).
Olen ehdolla eduskuntaan Helsingin vaalipiirissä
Piraattipuolueen listalla (ehdokasnumero **12**).
Edistän tutkittuun tietoon perustuvaa politiikkaa, läpinäkyvää
julkista taloutta ja päätöksentekoa sekä kansalaisten osallistumista
päätöksentekoon. Vastustan vahvasti korruptiota ja nepotismia.
Kannatan kestävää kehitystä ja ilmastonmuutoksen torjumista sosiaalisesti
oikeudenmukaisella tavalla.
Haluan mahdollisimman laadukasta koulutusta kaikille taustoista riippumatta.
Edistän tasa-arvoa ilman tekopyhää hyvesignalointia tai kriitikkojen
hiljentämistä.
Pyrin siihen, että Suomi pääsee irti toimittajaloukuista varsinkin
ICT-hankinnoissa, ja että julkisessa sektorissa otetaan mahdollisimman
laajasti käyttöön avointa lähdekoodia, mikä voisi pidemmän päälle tuoda
huomattavia säästöjä julkiselle taloudelle
sekä mahdollisuuksia paikallisille yhtiöille.
Pidän häpeällisenä, että Linuxin synnyinmaa on ulkomaalaisten
ohjelmistofirmojen loukussa, ja että ihmisiä johdetaan samaan loukkuun.
Vastustan suomalaisten yksityistietojen massakeräämistä ja
luovuttamista ulkomaalaisille tahoille.
## Vaaliprioriteettini
{{< toc >}}
### Suurpääoma kuriin
#### Reilumpi verotus & kilpailukykyinen Suomi
Työnteko on ylivoimaisesti verotetuin toimeentulotapa Suomessa,
kun taas monikansallinen suurpääoma pääsee verokikkailullaan usein
lähelle nollaveroja. Tämä johtaa kasvavaan eriarvoistumiseen
sekä Suomen kilpailukyvyn ja koko kansantalouden heikkenemiseen.
Nykyiset vapaamatkustajat (kuten useammat suuret monikansalliset
yritykset, mm. somealustat) tulee saada maksamaan osuutensa, ettei
kaikki jää palkansaajien harteille.
- Ansiotuloveroja ei pidä kiristää. Tuloverojen sijaan painotetaan
ulkoishaittojen verotukseen ja otetaan käyttöön ns. ekoveroja (joiden
konkreettisia esimerkkejä löytyy vaikka
[Wikipediasta](https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_tax),
hiilitulleja tai muita vastaavia tulonlähteitä julkiselle taloudelle.
Tämä myös parantaa suomalaisten yritysten kilpailuasemaa (nykyiset,
ulkomaihin verrattuna korkeat tuloverot voitaisiin keventää, ja "likaisten"
mutta halpojen ulkomaalaisten tuotteiden tuonti Suomeen kannattaisi
vähemmän) että kannustaa hiilineutraaleihin ja yleisesti
ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.
- Otetaan käyttöön ns. digivero, joka kohdistuisi esim. somealustojen
ja vastaavien, yksityistietoja massakeräävien suuryritysten liikevaihtoon.
Euroopan unionin tasolla ja erikseen myös muutamassa jäsenvaltiossa
suunniteltiin jotain vastaavaa, mutta ko. suurpääoman lobbaajat taisivat
onnistua tukehduttaa aikeet EU:n tasolla asiasta puhuttiin ainakin
jo kymmenen vuotta sitten, mutta mitään todellista ei ole tapahtunut
ja kommission viimeiset olennaiset ehdotukset ovat vuodesta 2018.
Eli haluaisin viedä asiaa eteenpäin ainakin Suomessa.
Somealustat (varsinkin nimenomaan Facebook/Meta) ovat yhtiöitä,
jotka mielellään rikkovat sääntöjä saadakseen epäreilusti kilpailuetua,
mutta täytäntöönpano on ollut taas puutteellista.
Sen lisäksi ne yleensä eivät juuri maksa tuloveroja, joten digivero toisi
ainakin jonkin verran tasapainottamista.
- Harkitaan varallisuusveron uudelleenkäyttöönottoa niin, että se kohdistuisi
myös ulkomaalaisiin, Suomessa liiketomintaa harrastaviin tahoihin (jottei se
vaarannettaisi Suomen kilpailykykyä).
- Etsitään muita keinoja, miten saadaan monikansallinen pääoma verotettua
tehokkaasti. Protektionismia ei tarvitse pitää kirosanana, varsinkaan
jos kyse on valmiiksi epäreilun aseman ja muiden harjoittaman protektionismin
tasapainottamisesta.
#### Toimivat markkinat ja tehokkaat julkiset hankinnat
Nykyinen kilpailulainsäädäntö ja sen täytäntöönpano on ollut aivan
hampaatonta, ja monikansallisella suurpääomalla on käytännössä enemmän
valtaa Suomessa kuin itse Suomen kansalaisilla, ja tämä on mielestäni
myös yksi merkittävimmistä syistä, miksi suomalaisten reaaliostosvoima
on jo pitkään ollut laskussa. Tosiaan valtio (ja EU) itse on omalla
käytöksellään (mm. julkisissa hankinnoissa) vahvistanut monen
monikansallisen yrityksen dominoivaa asemaa.
(Olen melko varma, että korruptiotakin on taustalla.)
- Kilpailulainsäädäntöä ja sen täytäntöönpanoa on tarkistettava ja
uudistettava.
- Kehitetään uusi, avoimiin standardeihin perustuva ICT-strategia
ja sellainen hankintalainsäädännön uudistus, joka poistaisi suuren
osan julkisen ICT:n toimittajaloukusta, ulkovaltojen
vaikuttamismahdollisuuksia sekä näistä johtuvaa haittaa suomalaisille
PK-yrityksille.
(Ongelmana on, että esim. Valtori ja muut julkisen sektorin tahot
käytännössä suosivat tiettyjä ulkomaalaisia suurtoimittajia;
tämä taitaa ainakin joissain tapauksissa olla lainvastaista jo nyt,
mutta täyntäntöönpanokeinot puuttuvat.)
- Julkisissa hankinnoissa tulee nimellishinnan lisäksi ottaa
huomioon myös toimittajan Suomeen maksettavat verot.
- Kriittistä infrastruktuuria ja luonnollisia monopoleja ei tule yksityistää.
#### Korruptiontorjunta
Eduskunta helmikuussa
[hyväksyi lain avoimuusrekisteristä](https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_98+2022.aspx),
mutta [hyvin kastroidussa ja hampaattomassa muodossa](http://www.transparency.fi/tiedote-avoimuusrekisteri/).
Laki tulee korjata niin, että lobbausrekisteri koskee myös muiden
kuin huippupoliitikkojen tason lobbausta, ja lain rikkomisesta tulee
säätää kunnon sanktiot.
Pyöröovi-ilmiöön on puututtava sitovalla lainsäädännöllä.
#### Loppu kertakäyttökulttuurille ja viherpesulle
- Lainsäädäntöön on saatava laajat korjausoikeudet (”Right to Repair”),
jotka pakottavat mm. kuluttajaelektroniikkavalmistajat tarjoamaan
yksittäiset varaosat tuotteisiinsa reiluun hintaan ja julkaistamaan
piirikaaviot korjauksia varten.
- Suunniteltu vanheneminen pitää torjua lainsäädännöllisin keinoin.
- Älylaitteiden valmistajien tulee tarjota turvallisuuspäivitykset
myymiensä laitteisiin vähintään viisi vuotta laitteen myynnistä poistamisen
jälkeen.
- Valheet tuotteiden ympäristövaikutuksista pitää säätää rangaistavaksi.
### Aktiivinen EU-politiikka kansalaisten puolesta
Toisin kuin usein ajatellaan, eduskuntavaalit (eikä europarlamenttivaalit)
ovat tärkeimmät EU-vaalit Suomessa. Eduskuntavaalitulokseen pohjautuva
hallitus edustaa maata Euroopan unionin neuvostossa, jossa Suomella on
paljon enemmän vaikutusvaltaa kuin 14 Suomen europarlamentaarikolla.
Valitettavan usein Suomen suhtautuminen EU:n päätöksentekoon on ollut
- joko hyvin passiivinen, kun Suomen edustajat eivät juuri osallistu EU:n
lainsäädännön valmistelun alkuvaiheisiin (toisin kuin suurien jäsenmaiden
edustajat tai suurpääoman lobbarit) ja sitten äänestävät kiltisti
huonon lainsäädännon läpi,
- tai aktiivisesti kansalaistenvastainen, kun Suomen edustajat ovat jostain
syystä (suurpääoman lobbaus / korruptio / oma tyhmyys?) huonon
EU-lainsäädännön valmistelussa aktiivisesti mukana.
Joka tapauksessa sitten tekopyhänä teeskennellään, että ”EU määräsi,
ei pienenä jäsenmaana mahdeta mitään”, vaikka Suomen edustajilla oli
huonon päätöksen hyväksynnässä merkityksellinen rooli.
Sekä nykyinen (vale)oppositio että media näyttävät olevan tässä pelissä
mukana eivätkä halua (tai kykene) saada Suomen osuutta
kanstalaistenvastaisessa päätöksenteossa julkisuuteen.
Jos pääsen eduskuntaan, hyödynnän kansanedustajan asemaa saadakseni
ministerien toimintaa EU:n toimielimissä päivänvaloon, enkä anna hallituksen
toimia EU:n neuvostossa huomaamatta Suomen kansalaisten etuja vastaan.
Kaikkia EU:ssa valmisteltavia
[sensuuri- ja massavalvontalakeja](https://chatcontrol.eu) tulee torjua.
### Sekalaista
- Kyllä, kannatan perustuloa.
- Kyllä, kannatan humaania ja tutkittuun tietoon perustuvaa päihdepolitiikkaa.
Päihteiden käytön rangaistavuudesta on luovuttava, ja psykoaktiivisten
aineiden laillisen aseman (eli kiellon tai laillistamisen ja mahdollisen
verotuksen) on perustuttava mahdollisimman objektiiviseen tietoon
niiden haitoista.
- Koulutuksesta ei saa leikata.
- Lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja pitäisi lisätä runsaasti.
___
Tutustu myös [Piraattipuolueen ohjelmaan](https://www.piraattipuolue.fi/politiikka/vaaliohjelmat/).