64 lines
5.5 KiB
Plaintext
64 lines
5.5 KiB
Plaintext
|
Lausunto Piraattipuolue r.p.:n säännöistä
|
|||
|
Patentti- ja rekisterihallitus on 18.3.2021 pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa siitä, ovatko
|
|||
|
Piraattipuolue r.p.:lle laaditut yhdistysrekisteriin ilmoitetut säännöt sellaiset, että niiden puolesta
|
|||
|
edellytykset saada puolueen sääntömuutos rekisteröityä puoluerekisteriin olisivat olemassa.
|
|||
|
Lausuntonaan oikeusministeriö toteaa seuraavaa:
|
|||
|
Puoluelain (10/1969) 5 §:ssä puolueen sääntömuutoksista säädetään seuraavasti:
|
|||
|
Puolueen on ilmoitettava sääntöjensä ja yleisohjelmansa muuttamisesta
|
|||
|
oikeusministeriölle. Sääntöjen muutos on voimassa vasta kun se on merkitty
|
|||
|
puoluerekisteriin.
|
|||
|
Puolueen sääntöihin tehty muutos on merkittävä puoluerekisteriin, mikäli säännöt
|
|||
|
muutoksen jälkeenkin vastaavat tässä laissa säädettyjä edellytyksiä.
|
|||
|
Säännöiltä vaadittavista yleisistä edellytyksistä säädetään puoluelain 2 §:ssä, jossa ensinnäkin
|
|||
|
säädetään, että yhdistyksen (puolueen) varsinaisena tarkoituksena tulee olla valtiollisiin asioihin
|
|||
|
vaikuttaminen. Yhdistyksen varsinainen tarkoitus tulkitaan sen sääntöjen perusteella.
|
|||
|
Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että valtiollisilla asioilla tarkoitetaan muun muassa valtiosääntöä
|
|||
|
ja muuta lainsäädäntöä, hallintoa, kansalaisten yleisiä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä valtioiden
|
|||
|
keskinäisiä suhteita koskevia asioita. Oikeusministeriö katsoo, että lausuntopyynnön kohteena
|
|||
|
olevat säännöt täyttävät tarkoitusta koskevan edellytyksen.
|
|||
|
Toiseksi puolueen säännöiltä edellytetään puoluelain 2 §:n mukaan sitä, että ne turvaavat
|
|||
|
kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen yhdistyksen päätöksenteossa ja toiminnassa.
|
|||
|
Puoluelain esitöissä (HE 99/1967 vp) tämän on katsottu tarkoittavan muun muassa sitä, että
|
|||
|
jokaiselle puolueen jäsenelle on turvattava yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa puolueen päätöksiin ja
|
|||
|
että puolueen pyrkiessä sääntöjensä mukaan vaikuttamaan valtiollisiin asioihin tulee noudattaa
|
|||
|
kansavaltaisia periaatteita.
|
|||
|
Yhdistyksen päätöksenteko käsittää myös ehdokkaiden asettamisen vaaleihin. Vaalilain (714/1998)
|
|||
|
112 §:stä seuraa, että eduskuntavaalien ehdokasasettelun tulee pääsääntöisesti perustua
|
|||
|
jäsenäänestykseen. Kyseinen lainkohta on pakottavaa oikeutta, josta ei voida poiketa muuta kuin
|
|||
|
laissa erikseen säädetyssä tapauksessa. Jäsenäänestystä ei poikkeuksellisesti tarvitse
|
|||
|
eduskuntavaalien osalta toimittaa, jos jäsenäänestykseen on nimetty enintään niin monta henkilöä
|
|||
|
kuin puolueella on oikeus asettaa ehdokkaita kyseisessä vaalipiirissä. Puolue voi kuitenkin toimittaa
|
|||
|
jäsenäänestyksen silloinkin, kun se ei vaalilain mukaan ole pakollista. Toisaalta vaikka
|
|||
|
jäsenäänestystä ei eduskuntavaalien ehdokasasettelua varten toimitettaisi, tulee ehdokkaiden
|
|||
|
asettaminen perustua jäsenistön ehdotukseen kansanvaltaiset periaatteet turvaavalla tavalla.
|
|||
|
Säännöissä voidaan sen sijaan poiketa eduskuntavaalien ehdokasasettelua koskevista vaalilain
|
|||
|
113–118 §:istä, joissa säädetään tarkemmin jäsenäänestyksen toimittamisesta sekä ehdokkaiden
|
|||
|
lukumäärää koskevasta päätöksestä ja ehdokkaiden asettamisesta.
|
|||
|
Muiden vaalien osalta vaalilaissa on ehdokasasettelusta seuraavansisältöistä sääntelyä. Vaalilain
|
|||
|
129 §:ssä säädetään, että puolueen presidenttiehdokas valitaan jäsenistön kansanvaltaiset
|
|||
|
vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään.
|
|||
|
Vaalilain 149 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa asettaa puolueen kunnan
|
|||
|
keskusvaalilautakunnalle ilmoittama puolueen henkilöjäseniä kunnassa edustava yhdistys. Vaalilain
|
|||
|
168 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleissa valitaan jäsenistön
|
|||
|
kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä
|
|||
|
tarkemmin määrätään. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että jäsenistön kansanvaltaisilla
|
|||
|
vaikutusmahdollisuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että puolueen henkilöjäsenillä tulisi olla
|
|||
|
mahdollisuus yhdessä muiden jäsenten kanssa esittää ehdokkaita valintamenettelyyn. Lisäksi
|
|||
|
puolueen henkilöjäseniä edustavalla päätöksentekoelimellä tulisi olla keskeinen asema
|
|||
|
varsinaisessa päätöksenteossa ehdokkaiden asettamisesta.
|
|||
|
Oikeusministeriö kiinnittää huomiota lausuntopyynnön kohteena olevien sääntöjen 17 §:ään, jossa
|
|||
|
määrätään muun muassa seuraavasti:
|
|||
|
Ehdokkaiden asettamista eduskuntavaaleihin, maakuntavaaleihin, kuntavaaleihin,
|
|||
|
europarlamenttivaaleihin ja presidentinvaaleihin, sekä ehdokkaiden asettamista
|
|||
|
mahdollisiin muihin julkisiin tehtäviin ohjaa ehdokasasettelujärjestys.
|
|||
|
Sääntöjen 16 §:ssä määrätään puolestaan piiriyhdistyksen tehtäväksi ”tehdä esitys” puolueen
|
|||
|
eduskuntavaaleissa asetettavista ehdokkaista ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleissa.
|
|||
|
Oikeusministeriö huomioi, että säännöistä ei 16 §:ssä määrättyä lukuun ottamatta käy
|
|||
|
yksityiskohtaisemmin ilmi, kenen toimesta tai millaista menettelyä noudattaen ehdokkaiden
|
|||
|
asettaminen käytännössä järjestetään. Ottaen erityisesti huomioon jäsenäänestyksen
|
|||
|
lähtökohtainen pakollisuus eduskuntavaaleissa ja yleinen edellytys kansanvaltaisten periaatteiden
|
|||
|
kunnioittamisesta, oikeusministeriö katsoo, että siitä huolimatta, mitä ehdokasasettelujärjestyksessä
|
|||
|
määrätään, yhdistyksen sääntöjen 17 §:ää olisi tarpeen täsmentää vastaamaan paremmin edellä
|
|||
|
esiteltyä vaalilain sääntelyä.
|
|||
|
Oikeusministeriöllä ei ole muita huomioita yhdistyksen sääntöehdotuksesta.
|