Korjauskehotus + lausunto
This commit is contained in:
parent
5712b5bc07
commit
98c8941c8f
Binary file not shown.
Binary file not shown.
|
@ -0,0 +1,113 @@
|
||||||
|
|
||||||
|
Patentti- ja rekisterihallitus
|
||||||
|
Sivu: (1)
|
||||||
|
14.04.2021
|
||||||
|
00091 PRH
|
||||||
|
Ilmoittaja:
|
||||||
|
Piraattipuolue r.p., Piratpartiet r.p., 2230792-7
|
||||||
|
Ilmoituksen diaarinumero:
|
||||||
|
2021/512598Y
|
||||||
|
KORJAUSKEHOTUS YHDISTYSTEN SÄHKÖISESSÄ ASIOINTIPALVELUSSA
|
||||||
|
Täydennä ilmoitusta seuraavasti:
|
||||||
|
Vastaa tähän korjauskehotukseen PRH:n sähköisessä asiointipalvelussa. Sieltä löydät tarvitsemasi
|
||||||
|
täyttöohjeet.
|
||||||
|
Pyydämme ottamaan huomioon säännöissä oikeusministeriön lausunnon mukaiset seikat.
|
||||||
|
Lausunto toimitetaan erikseen sähköpostitse.
|
||||||
|
Yhdistyksen sääntöjä on korjattava. Alla ohjeet sääntöjen korjaamiseen. Muuta sääntöikkunassa
|
||||||
|
olevia sääntöjä ohjeiden mukaisesti.
|
||||||
|
4§ Määrätään että toimielinten toimikausi on yleensä kalenterivuosia. Seuraavassa lauseessa
|
||||||
|
kuitenkin määrätään että toimikausi alkaa kokouksen jälkeen. Nämä ovat keskenään ristiriidassa.
|
||||||
|
Lisäksi 13§:ssä määrätään toimikauden pituudeksi kaksi vuotta, ei kaksi kalenterivuotta.
|
||||||
|
6§ Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||||
|
Jos sen työjärjestys niin määrää, puolueen toimielin saa tehdä päätöksiä myös kokouksen
|
||||||
|
ulkopuolella sähköisessä menettelyssä.
|
||||||
|
Yhdistyslaki 18§, Valtuutetut käyttävät päätösvaltaansa kokouksessa.
|
||||||
|
6§ seuraava määräys pyydetään korjaamaan;
|
||||||
|
Puolueen jäsenet voivat osallistua puolueen päätöksentekoon myös puoluekokouksen ulkopuolella
|
||||||
|
sähköisessä jäsenäänestyksessä, jos puolueen kokous- ja äänestysjärjestys niin sallii.
|
||||||
|
Jäsenäänestyksiä ohjaa yksityiskohtaisemmin puolueen kokous- ja äänestysjärjestys.
|
||||||
|
Kokouksen ulkopuolella ei kuitenkaan voida päättää yhdistyslain 23 §mainituista asioista:
|
||||||
|
Peruste yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||||
|
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu. Jäsenäänestys voi koskea vain
|
||||||
|
säännöissä erikseen mainittuja asioita.
|
||||||
|
Yhdistyslaki 17§:
|
||||||
|
Säännöissä voidaan määrätä, että jäsenet käyttävät säännöissä erikseen mainituissa asioissa
|
||||||
|
päätösvaltaansa ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||||
|
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla. Määräys ei voi kuitenkaan koskea 23
|
||||||
|
§:n 1 momentissa mainittua asiaa.
|
||||||
|
Pyydämme huomioimaan että sähköisestä äänestyksestä/jäsenäänestyksestä on määräyksiä
|
||||||
|
useissa pykälissä.
|
||||||
|
7§
|
||||||
|
Yhdistyslaki 25§ Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisenSivu: (2)
|
||||||
|
laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan.
|
||||||
|
Jos jäsenen äänioikeus halutaan evätä jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyömisen perusteella,
|
||||||
|
säännöissä on määrättävä, kuinka pitkän ajan kestänyt laiminlyönti voi estää äänioikeuden
|
||||||
|
käyttämisen. Jäsenten on saatava säännöistä tietää, millainen maksuvelvollisuuden laiminlyönti voi
|
||||||
|
johtaa äänioikeuden epäämiseen
|
||||||
|
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja
|
||||||
|
äänioikeusrajoituksia. Edellinen lause pyydetään korjaamaan, lain määräyksen mukaan nämä asiat
|
||||||
|
ovat puolueen säännöissä.
|
||||||
|
Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||||
|
Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksen ulkopuolisessa päätöksenteossa, hänen on
|
||||||
|
maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi
|
||||||
|
viikkoa ennen äänestystä.
|
||||||
|
Ylläolevassa määräyksessä jää epäselväksi mikä on ulkopuolinen päätökseteko, vrt sääntöjen
|
||||||
|
muut korjaukset koskien jäsenäänestyksiä
|
||||||
|
9§ Seuraava määräys on tulkinnanvarainen. Lähtökohta on että jäsenten oikeudet ja velvollisuudet
|
||||||
|
määräytyvät suoraan sääntöjen perusteella. Lisäksi syytä on ottaa huomioon yhdenvertaisuuslain
|
||||||
|
määräykset.
|
||||||
|
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja jäsenaloitteiden
|
||||||
|
pätevyyskynnyksiä.
|
||||||
|
12§ Puoluekokouksen pitoaika jää epäselväksi. Kokouksen pitoaika on oltava säännöissä.
|
||||||
|
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan;
|
||||||
|
12§ Ellei puolueen säännöissä tai puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä ole toisin määrätty:
|
||||||
|
1. kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä; 2.
|
||||||
|
äänten mennessä tasan ratkaisee arpa.
|
||||||
|
Yhdistyslaki 27§ säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys
|
||||||
|
13§ puoluehallituksen toimikausi kaksi vuotta, 4§.ssä määrätään yleensä kalenterivuosia, ristiriita
|
||||||
|
13§ seuraavan määäryksen pyydämme korjaamaan; Puoluekokous voi ennen puoluehallituksen
|
||||||
|
vaalia päättää, että valittavan puoluehallituksen toimikausi on lyhyempi.
|
||||||
|
Hallituksen toimikausi on oltava säännöissä (yhdistyslaki 8§)
|
||||||
|
14§ Valtuuston valinta
|
||||||
|
Valtuutettujen valintatapa on epäselvä.
|
||||||
|
Yhdistys voi säännöissään valita valtuutettujen valitsemistavan seuraavista vaihtoehdoista:
|
||||||
|
- Valtuutetut valitaan yhdistyksen kokouksessa.
|
||||||
|
- Valtuutetut valitaan jäsenäänestyksellä erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||||
|
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla (ks. YhdL 17 ja 21 §).
|
||||||
|
- Liittomuotoisissa yhdistyksissä valtuutetut voidaan valita myös liittoäänestyksellä (ks. YhdL 19 §).
|
||||||
|
(Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti)
|
||||||
|
Puoluevaltuuston toimikuden pituus on oltava selkeästi säännöissä.
|
||||||
|
Piiriyhdistyksillä ei ole sääntöjen mukaan puolueessa äänioikeutta.Sivu: (3)
|
||||||
|
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan; Piiriyhdistys valitsee tai erottaa sille kuuluvat
|
||||||
|
puoluevaltuuston varsinaisen jäsen ja varajäsenet oman päätöksensä mukaan; niiden toimikauden
|
||||||
|
pituus on kuitenkin enintään kaksi vuotta. Piiriyhdistyksen on ilmoitettava tapahtuneesta
|
||||||
|
puoluevaltuuston jäsenen tai varajäsenten vaalista tai erottamisesta välittömästi puoluehallitukselle
|
||||||
|
ja puoluevaltuuston puheenjohtajalle.
|
||||||
|
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti;
|
||||||
|
Valtuutetut eivät valintansa jälkeen edusta yhdistyksessä kiintiötään vaan koko yhdistystä. Kiintiöön
|
||||||
|
kuuluvien tuella ei siis enää valinnan jälkeen ole merkitystä valtuutetulle. Kiintiöön kuuluvat eivät
|
||||||
|
myöskään voi halutessaan vaihtaa tai erottaa valittua valtuuston jäsentä
|
||||||
|
14§ puoluevaltuuston kokousten pitoaika on oltava säännöissä (yhdistyslaki 21§)
|
||||||
|
Puoluevaltuustolla on ilmeisesti kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa. Milloin toinen kokous
|
||||||
|
pidetään ja mitä asioita siinä käsitellään?
|
||||||
|
14§ Säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys YhdL21§ ja 27§)
|
||||||
|
15§ Hallitusta alempi toimielin ei voi erottaa jäseniä
|
||||||
|
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti
|
||||||
|
Jäsenen erottaminen on vakiintuneesti katsottu asiaksi, josta päättämistä ei voida määrätä
|
||||||
|
säännöissäkään hallitusta hierarkkisesti alemmanasteiselle toimielimelle.
|
||||||
|
19§ vertaa sääntöjen 6§
|
||||||
|
yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||||
|
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu.
|
||||||
|
19§ lähtökohtaisesti yhdistyksissä ei ole veto-oikeutta. Määräys on myös tulkinnanvarainen,
|
||||||
|
tietyissä lain määräämissä asioissa on toimivalta vain tietyllä toimielimellä.
|
||||||
|
20§ Jäsentä ei voi erottaa puoluehallitusta alempi toimielin eli myöskään vetoomusta ei voida
|
||||||
|
sellaisen toimielimen ratkaistavaksi antaa.
|
||||||
|
|
||||||
|
Raimo Pölönen
|
||||||
|
Tarkastaja
|
||||||
|
|
||||||
|
Vastaa korjauskehotukseen sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään 14.06.2021.
|
||||||
|
Jos korjauskehotukseen ei vastata määräajassa, ilmoitus raukeaa ja suoritettu käsittelymaksu
|
||||||
|
menetetään.
|
||||||
|
|
||||||
|
Tiedustelut puh. 029 509 5959 ma-pe klo 9.00 –16.15
|
|
@ -0,0 +1,63 @@
|
||||||
|
Lausunto Piraattipuolue r.p.:n säännöistä
|
||||||
|
Patentti- ja rekisterihallitus on 18.3.2021 pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa siitä, ovatko
|
||||||
|
Piraattipuolue r.p.:lle laaditut yhdistysrekisteriin ilmoitetut säännöt sellaiset, että niiden puolesta
|
||||||
|
edellytykset saada puolueen sääntömuutos rekisteröityä puoluerekisteriin olisivat olemassa.
|
||||||
|
Lausuntonaan oikeusministeriö toteaa seuraavaa:
|
||||||
|
Puoluelain (10/1969) 5 §:ssä puolueen sääntömuutoksista säädetään seuraavasti:
|
||||||
|
Puolueen on ilmoitettava sääntöjensä ja yleisohjelmansa muuttamisesta
|
||||||
|
oikeusministeriölle. Sääntöjen muutos on voimassa vasta kun se on merkitty
|
||||||
|
puoluerekisteriin.
|
||||||
|
Puolueen sääntöihin tehty muutos on merkittävä puoluerekisteriin, mikäli säännöt
|
||||||
|
muutoksen jälkeenkin vastaavat tässä laissa säädettyjä edellytyksiä.
|
||||||
|
Säännöiltä vaadittavista yleisistä edellytyksistä säädetään puoluelain 2 §:ssä, jossa ensinnäkin
|
||||||
|
säädetään, että yhdistyksen (puolueen) varsinaisena tarkoituksena tulee olla valtiollisiin asioihin
|
||||||
|
vaikuttaminen. Yhdistyksen varsinainen tarkoitus tulkitaan sen sääntöjen perusteella.
|
||||||
|
Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että valtiollisilla asioilla tarkoitetaan muun muassa valtiosääntöä
|
||||||
|
ja muuta lainsäädäntöä, hallintoa, kansalaisten yleisiä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä valtioiden
|
||||||
|
keskinäisiä suhteita koskevia asioita. Oikeusministeriö katsoo, että lausuntopyynnön kohteena
|
||||||
|
olevat säännöt täyttävät tarkoitusta koskevan edellytyksen.
|
||||||
|
Toiseksi puolueen säännöiltä edellytetään puoluelain 2 §:n mukaan sitä, että ne turvaavat
|
||||||
|
kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen yhdistyksen päätöksenteossa ja toiminnassa.
|
||||||
|
Puoluelain esitöissä (HE 99/1967 vp) tämän on katsottu tarkoittavan muun muassa sitä, että
|
||||||
|
jokaiselle puolueen jäsenelle on turvattava yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa puolueen päätöksiin ja
|
||||||
|
että puolueen pyrkiessä sääntöjensä mukaan vaikuttamaan valtiollisiin asioihin tulee noudattaa
|
||||||
|
kansavaltaisia periaatteita.
|
||||||
|
Yhdistyksen päätöksenteko käsittää myös ehdokkaiden asettamisen vaaleihin. Vaalilain (714/1998)
|
||||||
|
112 §:stä seuraa, että eduskuntavaalien ehdokasasettelun tulee pääsääntöisesti perustua
|
||||||
|
jäsenäänestykseen. Kyseinen lainkohta on pakottavaa oikeutta, josta ei voida poiketa muuta kuin
|
||||||
|
laissa erikseen säädetyssä tapauksessa. Jäsenäänestystä ei poikkeuksellisesti tarvitse
|
||||||
|
eduskuntavaalien osalta toimittaa, jos jäsenäänestykseen on nimetty enintään niin monta henkilöä
|
||||||
|
kuin puolueella on oikeus asettaa ehdokkaita kyseisessä vaalipiirissä. Puolue voi kuitenkin toimittaa
|
||||||
|
jäsenäänestyksen silloinkin, kun se ei vaalilain mukaan ole pakollista. Toisaalta vaikka
|
||||||
|
jäsenäänestystä ei eduskuntavaalien ehdokasasettelua varten toimitettaisi, tulee ehdokkaiden
|
||||||
|
asettaminen perustua jäsenistön ehdotukseen kansanvaltaiset periaatteet turvaavalla tavalla.
|
||||||
|
Säännöissä voidaan sen sijaan poiketa eduskuntavaalien ehdokasasettelua koskevista vaalilain
|
||||||
|
113–118 §:istä, joissa säädetään tarkemmin jäsenäänestyksen toimittamisesta sekä ehdokkaiden
|
||||||
|
lukumäärää koskevasta päätöksestä ja ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||||
|
Muiden vaalien osalta vaalilaissa on ehdokasasettelusta seuraavansisältöistä sääntelyä. Vaalilain
|
||||||
|
129 §:ssä säädetään, että puolueen presidenttiehdokas valitaan jäsenistön kansanvaltaiset
|
||||||
|
vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään.
|
||||||
|
Vaalilain 149 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa asettaa puolueen kunnan
|
||||||
|
keskusvaalilautakunnalle ilmoittama puolueen henkilöjäseniä kunnassa edustava yhdistys. Vaalilain
|
||||||
|
168 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleissa valitaan jäsenistön
|
||||||
|
kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä
|
||||||
|
tarkemmin määrätään. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että jäsenistön kansanvaltaisilla
|
||||||
|
vaikutusmahdollisuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että puolueen henkilöjäsenillä tulisi olla
|
||||||
|
mahdollisuus yhdessä muiden jäsenten kanssa esittää ehdokkaita valintamenettelyyn. Lisäksi
|
||||||
|
puolueen henkilöjäseniä edustavalla päätöksentekoelimellä tulisi olla keskeinen asema
|
||||||
|
varsinaisessa päätöksenteossa ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||||
|
Oikeusministeriö kiinnittää huomiota lausuntopyynnön kohteena olevien sääntöjen 17 §:ään, jossa
|
||||||
|
määrätään muun muassa seuraavasti:
|
||||||
|
Ehdokkaiden asettamista eduskuntavaaleihin, maakuntavaaleihin, kuntavaaleihin,
|
||||||
|
europarlamenttivaaleihin ja presidentinvaaleihin, sekä ehdokkaiden asettamista
|
||||||
|
mahdollisiin muihin julkisiin tehtäviin ohjaa ehdokasasettelujärjestys.
|
||||||
|
Sääntöjen 16 §:ssä määrätään puolestaan piiriyhdistyksen tehtäväksi ”tehdä esitys” puolueen
|
||||||
|
eduskuntavaaleissa asetettavista ehdokkaista ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleissa.
|
||||||
|
Oikeusministeriö huomioi, että säännöistä ei 16 §:ssä määrättyä lukuun ottamatta käy
|
||||||
|
yksityiskohtaisemmin ilmi, kenen toimesta tai millaista menettelyä noudattaen ehdokkaiden
|
||||||
|
asettaminen käytännössä järjestetään. Ottaen erityisesti huomioon jäsenäänestyksen
|
||||||
|
lähtökohtainen pakollisuus eduskuntavaaleissa ja yleinen edellytys kansanvaltaisten periaatteiden
|
||||||
|
kunnioittamisesta, oikeusministeriö katsoo, että siitä huolimatta, mitä ehdokasasettelujärjestyksessä
|
||||||
|
määrätään, yhdistyksen sääntöjen 17 §:ää olisi tarpeen täsmentää vastaamaan paremmin edellä
|
||||||
|
esiteltyä vaalilain sääntelyä.
|
||||||
|
Oikeusministeriöllä ei ole muita huomioita yhdistyksen sääntöehdotuksesta.
|
Loading…
Reference in New Issue