Compare commits
14 Commits
master
...
korjauskeh
Author | SHA1 | Date |
---|---|---|
Marek Nečada | f3a0ab47ad | |
Utu Hopiavuori | 3677fee729 | |
Utu Hopiavuori | 455a1810b2 | |
Utu Hopiavuori | fc328352dd | |
Utu Hopiavuori | f5f0f921bb | |
Utu Hopiavuori | ccd24f5141 | |
Utu Hopiavuori | 370925d3c7 | |
Utu Hopiavuori | 040524f57b | |
Utu Hopiavuori | 7c4f8f4d79 | |
Utu Hopiavuori | cf74a7b8a5 | |
Utu Hopiavuori | 5f4bdd2611 | |
Utu Hopiavuori | 6d23539377 | |
Utu Hopiavuori | bf6edaa961 | |
Marek Nečada | 98c8941c8f |
Binary file not shown.
|
@ -0,0 +1,83 @@
|
|||
Hyvä Marek Nečada
|
||||
|
||||
Olemme vastauksestanne tutkineet vain erikseen ilmoittamanne korjatut kohdat.
|
||||
Varsinainen korjaus koko sääntöjen osalta tehdään kun saamme virallisen
|
||||
vastauksen korjauspyyntöömme.
|
||||
|
||||
4§ vaikuttaa olevan kunnossa
|
||||
|
||||
6§ Yhdistyslaki 17§ Puoluekokouksessa jäsenet käyttävät päätösvaltaansa
|
||||
kokouksessa. Yhdistyslaki 18§, Valtuutetut käyttävät päätösvaltaansa
|
||||
kokouksessa. Päätöksiä ei siis voida tehdä kokouksen ulkopuolella.
|
||||
|
||||
yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen
|
||||
säännöissä on määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu.
|
||||
Jäsenäänestys voi koskea vain säännöissä erikseen mainittuja asioita.
|
||||
|
||||
Pyydämme huomioimaan että sähköisestä äänestyksestä/jäsenäänestyksestä on
|
||||
määräyksiä useissa pykälissä.
|
||||
|
||||
7§
|
||||
|
||||
YhdL 25 § koskee keskeistä yhdistyksen jäsenen oikeutta, jäsenen äänioikeutta.
|
||||
Äänioikeuden merkitys on niin jäsenoikeutena kuin päätäntävallan käyttämisen
|
||||
perustanakin siksi huomattava, että laissa on pyritty sääntelemään
|
||||
yksityiskohtaisesti sen käyttämistä ja rajoittamista.
|
||||
|
||||
Äänioikeudesta ei voida määrätä kokous- ja äänestysjärjestyksessä. Yhdistyslain
|
||||
25§ edellyttää että äänioikeudesta määrätään säännöissä.
|
||||
|
||||
Jokaisella äänioikeutetulla on yhdistyksessä yksi ääni, jollei säännöissä ole
|
||||
toisin määrätty. Jos jäsenen äänioikeus halutaan evätä jäsenmaksuvelvollisuuden
|
||||
laiminlyömisen perusteella, säännöissä on määrättävä, kuinka pitkän ajan
|
||||
kestänyt laiminlyönti voi estää äänioikeuden käyttämisen.
|
||||
|
||||
9§ Oikeuskirjallisuuden mukaan (Yhdistysoikeus, Halila, Tarasti s 363)
|
||||
Aloiteoikeudesta määrätään säännöissä, ei alemman asteisissa määräyksissä.
|
||||
|
||||
Aloiteoikeus ja esityksenteko-oikeus kuuluvat yhdistyksen jäsenten
|
||||
hallinnoimisoikeuksiin. Niistä ei ole laissa säännöksiä, minkä vuoksi on
|
||||
noudatettava jäsenoikeuksia koskevia yleisiä periaatteita. Säännöissä voidaan
|
||||
määrätä näidenkin jäsenoikeuksien käyttämisestä.
|
||||
|
||||
Aloiteoikeuden ei tarvitse välttämättä kuulua jokaiselle jäsenelle
|
||||
yksilöllisesti. Säännöissä voidaan määrätä, että kokouskutsuun ja esityslistaan
|
||||
on otettava vain sellaiset ehdotukset, joiden takana on tietty määrä yhdistyksen
|
||||
jäseniä.
|
||||
|
||||
12§ Yhdistyslain 27§ määrää että päätöksentekojärjestys on säännöissä.
|
||||
Täydentävät määräykset sekä ehdotusten tekeminen, äänestysjärjestyksen
|
||||
hyväksyminen ja muu menettely ennen päätöksentekoa jäävät mahdollisten sääntö-
|
||||
ja muiden määräysten sekä kokouskäytännön varaan.
|
||||
|
||||
Päätöksentekojärjestyksestä ei voida määrätä kokous- ja äänestysjärjestyksessä.
|
||||
|
||||
13§ määräyksessä jonkin verran tulkinnanvaraisuutta kun toimikausi pitää olla
|
||||
säännöissä. Jos puoluehallitus valitaan meneillään olevan toimikauden
|
||||
loppuajaksi olisi selkeää mainita että se koskee tilanteita jossa hallitus on
|
||||
eronnut tai erotettu.
|
||||
|
||||
14§ Puoluevaltuuston valinnassa on ristiriitaisia määräyksiä siitä mikä
|
||||
toimielin heidät valitsee. Ensimmäisessä momentissa puoluevaltuuston valitsee
|
||||
puoluekokous. Jäljempänä mainitaan että heidät voidaan valita, vaihtaa tai
|
||||
erottaa kokouksen sijasta jäsenäänestyksessä.
|
||||
|
||||
15§ toimivaltajako jäsenen erottamisessa (oikeuskirjallisuus, Yhdistysoikeus,
|
||||
Halila, Tarasti s. 248
|
||||
|
||||
Yhdistyksen säännöissä voidaan määrätä, että erottamisesta päättää hallitus tai
|
||||
että siitä päättävät valtuutetut taikka että päätös tehdään jäsen- tai
|
||||
liittoäänestyksellä. Nämä päätöksentekotavat ovat hallituksen esityksen mukaan
|
||||
esimerkkejä siitä, miten asiasta voidaan määrätä yhdistyksen säännöissä (HE s.
|
||||
34). Luettelo vaikuttaa kuitenkin tyhjentävältä toimivaltajakoa ajatellen.
|
||||
|
||||
YhdL 15.1 §:ää ei ole kirjoitettu sillä tavoin, että esitetystä kannasta
|
||||
voitaisiin poiketa.
|
||||
|
||||
16§ vaikuttaa olevan kunnossa
|
||||
|
||||
19§ Jäsenäänestykseen menevät asiat on mainittava säännöissä vrt aiempi korjaus.
|
||||
|
||||
Yhdistyslaki ei tunne veto-oikeutta. Tämän asian tutkiminen vie enemmän aikaa ja
|
||||
tutkimme sen myöhemmin. odotamme ensin miten puolue ratkaisee kysymyksen koskien
|
||||
jäsenäänestykseen tulevia asioita.
|
Binary file not shown.
|
@ -0,0 +1,113 @@
|
|||
|
||||
Patentti- ja rekisterihallitus
|
||||
Sivu: (1)
|
||||
14.04.2021
|
||||
00091 PRH
|
||||
Ilmoittaja:
|
||||
Piraattipuolue r.p., Piratpartiet r.p., 2230792-7
|
||||
Ilmoituksen diaarinumero:
|
||||
2021/512598Y
|
||||
KORJAUSKEHOTUS YHDISTYSTEN SÄHKÖISESSÄ ASIOINTIPALVELUSSA
|
||||
Täydennä ilmoitusta seuraavasti:
|
||||
Vastaa tähän korjauskehotukseen PRH:n sähköisessä asiointipalvelussa. Sieltä löydät tarvitsemasi
|
||||
täyttöohjeet.
|
||||
Pyydämme ottamaan huomioon säännöissä oikeusministeriön lausunnon mukaiset seikat.
|
||||
Lausunto toimitetaan erikseen sähköpostitse.
|
||||
Yhdistyksen sääntöjä on korjattava. Alla ohjeet sääntöjen korjaamiseen. Muuta sääntöikkunassa
|
||||
olevia sääntöjä ohjeiden mukaisesti.
|
||||
4§ Määrätään että toimielinten toimikausi on yleensä kalenterivuosia. Seuraavassa lauseessa
|
||||
kuitenkin määrätään että toimikausi alkaa kokouksen jälkeen. Nämä ovat keskenään ristiriidassa.
|
||||
Lisäksi 13§:ssä määrätään toimikauden pituudeksi kaksi vuotta, ei kaksi kalenterivuotta.
|
||||
6§ Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||
Jos sen työjärjestys niin määrää, puolueen toimielin saa tehdä päätöksiä myös kokouksen
|
||||
ulkopuolella sähköisessä menettelyssä.
|
||||
Yhdistyslaki 18§, Valtuutetut käyttävät päätösvaltaansa kokouksessa.
|
||||
6§ seuraava määräys pyydetään korjaamaan;
|
||||
Puolueen jäsenet voivat osallistua puolueen päätöksentekoon myös puoluekokouksen ulkopuolella
|
||||
sähköisessä jäsenäänestyksessä, jos puolueen kokous- ja äänestysjärjestys niin sallii.
|
||||
Jäsenäänestyksiä ohjaa yksityiskohtaisemmin puolueen kokous- ja äänestysjärjestys.
|
||||
Kokouksen ulkopuolella ei kuitenkaan voida päättää yhdistyslain 23 §mainituista asioista:
|
||||
Peruste yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu. Jäsenäänestys voi koskea vain
|
||||
säännöissä erikseen mainittuja asioita.
|
||||
Yhdistyslaki 17§:
|
||||
Säännöissä voidaan määrätä, että jäsenet käyttävät säännöissä erikseen mainituissa asioissa
|
||||
päätösvaltaansa ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla. Määräys ei voi kuitenkaan koskea 23
|
||||
§:n 1 momentissa mainittua asiaa.
|
||||
Pyydämme huomioimaan että sähköisestä äänestyksestä/jäsenäänestyksestä on määräyksiä
|
||||
useissa pykälissä.
|
||||
7§
|
||||
Yhdistyslaki 25§ Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisenSivu: (2)
|
||||
laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan.
|
||||
Jos jäsenen äänioikeus halutaan evätä jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyömisen perusteella,
|
||||
säännöissä on määrättävä, kuinka pitkän ajan kestänyt laiminlyönti voi estää äänioikeuden
|
||||
käyttämisen. Jäsenten on saatava säännöistä tietää, millainen maksuvelvollisuuden laiminlyönti voi
|
||||
johtaa äänioikeuden epäämiseen
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja
|
||||
äänioikeusrajoituksia. Edellinen lause pyydetään korjaamaan, lain määräyksen mukaan nämä asiat
|
||||
ovat puolueen säännöissä.
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme tarkentamaan;
|
||||
Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksen ulkopuolisessa päätöksenteossa, hänen on
|
||||
maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi
|
||||
viikkoa ennen äänestystä.
|
||||
Ylläolevassa määräyksessä jää epäselväksi mikä on ulkopuolinen päätökseteko, vrt sääntöjen
|
||||
muut korjaukset koskien jäsenäänestyksiä
|
||||
9§ Seuraava määräys on tulkinnanvarainen. Lähtökohta on että jäsenten oikeudet ja velvollisuudet
|
||||
määräytyvät suoraan sääntöjen perusteella. Lisäksi syytä on ottaa huomioon yhdenvertaisuuslain
|
||||
määräykset.
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää edellä mainittuja jäsenaloitteiden
|
||||
pätevyyskynnyksiä.
|
||||
12§ Puoluekokouksen pitoaika jää epäselväksi. Kokouksen pitoaika on oltava säännöissä.
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan;
|
||||
12§ Ellei puolueen säännöissä tai puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä ole toisin määrätty:
|
||||
1. kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä; 2.
|
||||
äänten mennessä tasan ratkaisee arpa.
|
||||
Yhdistyslaki 27§ säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys
|
||||
13§ puoluehallituksen toimikausi kaksi vuotta, 4§.ssä määrätään yleensä kalenterivuosia, ristiriita
|
||||
13§ seuraavan määäryksen pyydämme korjaamaan; Puoluekokous voi ennen puoluehallituksen
|
||||
vaalia päättää, että valittavan puoluehallituksen toimikausi on lyhyempi.
|
||||
Hallituksen toimikausi on oltava säännöissä (yhdistyslaki 8§)
|
||||
14§ Valtuuston valinta
|
||||
Valtuutettujen valintatapa on epäselvä.
|
||||
Yhdistys voi säännöissään valita valtuutettujen valitsemistavan seuraavista vaihtoehdoista:
|
||||
- Valtuutetut valitaan yhdistyksen kokouksessa.
|
||||
- Valtuutetut valitaan jäsenäänestyksellä erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka
|
||||
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla (ks. YhdL 17 ja 21 §).
|
||||
- Liittomuotoisissa yhdistyksissä valtuutetut voidaan valita myös liittoäänestyksellä (ks. YhdL 19 §).
|
||||
(Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti)
|
||||
Puoluevaltuuston toimikuden pituus on oltava selkeästi säännöissä.
|
||||
Piiriyhdistyksillä ei ole sääntöjen mukaan puolueessa äänioikeutta.Sivu: (3)
|
||||
Seuraavan määräyksen pyydämme korjaamaan; Piiriyhdistys valitsee tai erottaa sille kuuluvat
|
||||
puoluevaltuuston varsinaisen jäsen ja varajäsenet oman päätöksensä mukaan; niiden toimikauden
|
||||
pituus on kuitenkin enintään kaksi vuotta. Piiriyhdistyksen on ilmoitettava tapahtuneesta
|
||||
puoluevaltuuston jäsenen tai varajäsenten vaalista tai erottamisesta välittömästi puoluehallitukselle
|
||||
ja puoluevaltuuston puheenjohtajalle.
|
||||
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti;
|
||||
Valtuutetut eivät valintansa jälkeen edusta yhdistyksessä kiintiötään vaan koko yhdistystä. Kiintiöön
|
||||
kuuluvien tuella ei siis enää valinnan jälkeen ole merkitystä valtuutetulle. Kiintiöön kuuluvat eivät
|
||||
myöskään voi halutessaan vaihtaa tai erottaa valittua valtuuston jäsentä
|
||||
14§ puoluevaltuuston kokousten pitoaika on oltava säännöissä (yhdistyslaki 21§)
|
||||
Puoluevaltuustolla on ilmeisesti kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa. Milloin toinen kokous
|
||||
pidetään ja mitä asioita siinä käsitellään?
|
||||
14§ Säännöissä on määrättävä päätöksentekojärjestys YhdL21§ ja 27§)
|
||||
15§ Hallitusta alempi toimielin ei voi erottaa jäseniä
|
||||
Oikeuskirjallisuus/Yhdistysoikeus/Heikki Halila, Lauri Tarasti
|
||||
Jäsenen erottaminen on vakiintuneesti katsottu asiaksi, josta päättämistä ei voida määrätä
|
||||
säännöissäkään hallitusta hierarkkisesti alemmanasteiselle toimielimelle.
|
||||
19§ vertaa sääntöjen 6§
|
||||
yhdistyslaki 17§, Jos jäsenäänestys halutaan ottaa käyttöön, yhdistyksen säännöissä on
|
||||
määrättävä, missä erikseen mainituissa asioissa se tapahtuu.
|
||||
19§ lähtökohtaisesti yhdistyksissä ei ole veto-oikeutta. Määräys on myös tulkinnanvarainen,
|
||||
tietyissä lain määräämissä asioissa on toimivalta vain tietyllä toimielimellä.
|
||||
20§ Jäsentä ei voi erottaa puoluehallitusta alempi toimielin eli myöskään vetoomusta ei voida
|
||||
sellaisen toimielimen ratkaistavaksi antaa.
|
||||
|
||||
Raimo Pölönen
|
||||
Tarkastaja
|
||||
|
||||
Vastaa korjauskehotukseen sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään 14.06.2021.
|
||||
Jos korjauskehotukseen ei vastata määräajassa, ilmoitus raukeaa ja suoritettu käsittelymaksu
|
||||
menetetään.
|
||||
|
||||
Tiedustelut puh. 029 509 5959 ma-pe klo 9.00 –16.15
|
|
@ -0,0 +1,63 @@
|
|||
Lausunto Piraattipuolue r.p.:n säännöistä
|
||||
Patentti- ja rekisterihallitus on 18.3.2021 pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa siitä, ovatko
|
||||
Piraattipuolue r.p.:lle laaditut yhdistysrekisteriin ilmoitetut säännöt sellaiset, että niiden puolesta
|
||||
edellytykset saada puolueen sääntömuutos rekisteröityä puoluerekisteriin olisivat olemassa.
|
||||
Lausuntonaan oikeusministeriö toteaa seuraavaa:
|
||||
Puoluelain (10/1969) 5 §:ssä puolueen sääntömuutoksista säädetään seuraavasti:
|
||||
Puolueen on ilmoitettava sääntöjensä ja yleisohjelmansa muuttamisesta
|
||||
oikeusministeriölle. Sääntöjen muutos on voimassa vasta kun se on merkitty
|
||||
puoluerekisteriin.
|
||||
Puolueen sääntöihin tehty muutos on merkittävä puoluerekisteriin, mikäli säännöt
|
||||
muutoksen jälkeenkin vastaavat tässä laissa säädettyjä edellytyksiä.
|
||||
Säännöiltä vaadittavista yleisistä edellytyksistä säädetään puoluelain 2 §:ssä, jossa ensinnäkin
|
||||
säädetään, että yhdistyksen (puolueen) varsinaisena tarkoituksena tulee olla valtiollisiin asioihin
|
||||
vaikuttaminen. Yhdistyksen varsinainen tarkoitus tulkitaan sen sääntöjen perusteella.
|
||||
Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että valtiollisilla asioilla tarkoitetaan muun muassa valtiosääntöä
|
||||
ja muuta lainsäädäntöä, hallintoa, kansalaisten yleisiä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä valtioiden
|
||||
keskinäisiä suhteita koskevia asioita. Oikeusministeriö katsoo, että lausuntopyynnön kohteena
|
||||
olevat säännöt täyttävät tarkoitusta koskevan edellytyksen.
|
||||
Toiseksi puolueen säännöiltä edellytetään puoluelain 2 §:n mukaan sitä, että ne turvaavat
|
||||
kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen yhdistyksen päätöksenteossa ja toiminnassa.
|
||||
Puoluelain esitöissä (HE 99/1967 vp) tämän on katsottu tarkoittavan muun muassa sitä, että
|
||||
jokaiselle puolueen jäsenelle on turvattava yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa puolueen päätöksiin ja
|
||||
että puolueen pyrkiessä sääntöjensä mukaan vaikuttamaan valtiollisiin asioihin tulee noudattaa
|
||||
kansavaltaisia periaatteita.
|
||||
Yhdistyksen päätöksenteko käsittää myös ehdokkaiden asettamisen vaaleihin. Vaalilain (714/1998)
|
||||
112 §:stä seuraa, että eduskuntavaalien ehdokasasettelun tulee pääsääntöisesti perustua
|
||||
jäsenäänestykseen. Kyseinen lainkohta on pakottavaa oikeutta, josta ei voida poiketa muuta kuin
|
||||
laissa erikseen säädetyssä tapauksessa. Jäsenäänestystä ei poikkeuksellisesti tarvitse
|
||||
eduskuntavaalien osalta toimittaa, jos jäsenäänestykseen on nimetty enintään niin monta henkilöä
|
||||
kuin puolueella on oikeus asettaa ehdokkaita kyseisessä vaalipiirissä. Puolue voi kuitenkin toimittaa
|
||||
jäsenäänestyksen silloinkin, kun se ei vaalilain mukaan ole pakollista. Toisaalta vaikka
|
||||
jäsenäänestystä ei eduskuntavaalien ehdokasasettelua varten toimitettaisi, tulee ehdokkaiden
|
||||
asettaminen perustua jäsenistön ehdotukseen kansanvaltaiset periaatteet turvaavalla tavalla.
|
||||
Säännöissä voidaan sen sijaan poiketa eduskuntavaalien ehdokasasettelua koskevista vaalilain
|
||||
113–118 §:istä, joissa säädetään tarkemmin jäsenäänestyksen toimittamisesta sekä ehdokkaiden
|
||||
lukumäärää koskevasta päätöksestä ja ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||
Muiden vaalien osalta vaalilaissa on ehdokasasettelusta seuraavansisältöistä sääntelyä. Vaalilain
|
||||
129 §:ssä säädetään, että puolueen presidenttiehdokas valitaan jäsenistön kansanvaltaiset
|
||||
vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään.
|
||||
Vaalilain 149 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa asettaa puolueen kunnan
|
||||
keskusvaalilautakunnalle ilmoittama puolueen henkilöjäseniä kunnassa edustava yhdistys. Vaalilain
|
||||
168 §:ssä säädetään, että puolueen ehdokkaat europarlamenttivaaleissa valitaan jäsenistön
|
||||
kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä
|
||||
tarkemmin määrätään. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että jäsenistön kansanvaltaisilla
|
||||
vaikutusmahdollisuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että puolueen henkilöjäsenillä tulisi olla
|
||||
mahdollisuus yhdessä muiden jäsenten kanssa esittää ehdokkaita valintamenettelyyn. Lisäksi
|
||||
puolueen henkilöjäseniä edustavalla päätöksentekoelimellä tulisi olla keskeinen asema
|
||||
varsinaisessa päätöksenteossa ehdokkaiden asettamisesta.
|
||||
Oikeusministeriö kiinnittää huomiota lausuntopyynnön kohteena olevien sääntöjen 17 §:ään, jossa
|
||||
määrätään muun muassa seuraavasti:
|
||||
Ehdokkaiden asettamista eduskuntavaaleihin, maakuntavaaleihin, kuntavaaleihin,
|
||||
europarlamenttivaaleihin ja presidentinvaaleihin, sekä ehdokkaiden asettamista
|
||||
mahdollisiin muihin julkisiin tehtäviin ohjaa ehdokasasettelujärjestys.
|
||||
Sääntöjen 16 §:ssä määrätään puolestaan piiriyhdistyksen tehtäväksi ”tehdä esitys” puolueen
|
||||
eduskuntavaaleissa asetettavista ehdokkaista ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleissa.
|
||||
Oikeusministeriö huomioi, että säännöistä ei 16 §:ssä määrättyä lukuun ottamatta käy
|
||||
yksityiskohtaisemmin ilmi, kenen toimesta tai millaista menettelyä noudattaen ehdokkaiden
|
||||
asettaminen käytännössä järjestetään. Ottaen erityisesti huomioon jäsenäänestyksen
|
||||
lähtökohtainen pakollisuus eduskuntavaaleissa ja yleinen edellytys kansanvaltaisten periaatteiden
|
||||
kunnioittamisesta, oikeusministeriö katsoo, että siitä huolimatta, mitä ehdokasasettelujärjestyksessä
|
||||
määrätään, yhdistyksen sääntöjen 17 §:ää olisi tarpeen täsmentää vastaamaan paremmin edellä
|
||||
esiteltyä vaalilain sääntelyä.
|
||||
Oikeusministeriöllä ei ole muita huomioita yhdistyksen sääntöehdotuksesta.
|
107
säännöt.md
107
säännöt.md
|
@ -64,8 +64,9 @@ Toimielimet {#sec:toimielimet}
|
|||
Puolueen toimielimiä ovat puoluevaltuusto, puoluehallitus
|
||||
ja sovittelulautakunta.
|
||||
|
||||
Toimielimien toimikausi on yleensä kokonaisia kalenterivuosia ja alkaa sen
|
||||
Toimielimien toimikausi on yleensä kokonaisia kalenterivuosia, jotka alkavat sen
|
||||
kokouksen jälkeen, jossa toimielin on valittu.
|
||||
|
||||
Puoluehallitus sekä sovittelulautakunta valitaan parillisina vuosina ja
|
||||
parittomina puoluevaltuusto.
|
||||
|
||||
|
@ -111,9 +112,8 @@ Jos sen työjärjestys niin määrää, puolueen toimielin saa tehdä päätöks
|
|||
myös kokouksen ulkopuolella sähköisessä menettelyssä.
|
||||
|
||||
Puolueen jäsenet voivat osallistua puolueen päätöksentekoon myös puoluekokouksen
|
||||
ulkopuolella sähköisessä jäsenäänestyksessä, jos puolueen kokous- ja äänestysjärjestys
|
||||
niin sallii. Jäsenäänestyksiä ohjaa yksityiskohtaisemmin puolueen kokous- ja
|
||||
äänestysjärjestys.
|
||||
ulkopuolella sähköisessä jäsenäänestyksessä, jäsenäänestyksistä määrätään yksityiskohtaisemmin
|
||||
puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä.
|
||||
|
||||
Kokouksen ulkopuolella ei kuitenkaan voida
|
||||
päättää yhdistyslain 23 § mainituista asioista:
|
||||
|
@ -131,10 +131,10 @@ päättää yhdistyslain 23 § mainituista asioista:
|
|||
Äänioikeutetut jäsenet
|
||||
----------------------
|
||||
|
||||
Puoluekokouksissa ja jäsenäänestyksissä
|
||||
on jokaisella varsinaisena jäsenenä olevalla
|
||||
yksityishenkilöllä yksi ääni, varsinaisena jäsenenä olevalla
|
||||
yhdistyksellä tai kannatusjäsenellä ei ole äänioikeutta.
|
||||
Puoluekokouksissa ja jäsenäänestyksissä on jokaisella varsinaisena jäsenenä olevalla
|
||||
yksityishenkilöllä yksi ääni, varsinaisena jäsenenä olevalla yhdistyksellä tai
|
||||
kannatusjäsenellä ei ole äänioikeutta.
|
||||
|
||||
Jäsenenä olevalla yksityishenkilöllä kuitenkaan ei ole äänioikeutta,
|
||||
mikäli hän ei ole maksanut viimeisintä laskutettua jäsenmaksuaan puoluehallituksen
|
||||
ohjeistamalla tavalla.
|
||||
|
@ -146,12 +146,12 @@ Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksessa, hänen on:
|
|||
2. maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla
|
||||
tavalla vähintään kaksi (2) viikkoa ennen kokousta.
|
||||
|
||||
Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan kokouksen ulkopuolisessa
|
||||
päätöksenteossa, hänen on maksettava viimeisin laskutettu jäsenmaksu
|
||||
puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi viikkoa ennen äänestystä.
|
||||
Jotta jäsen voi käyttää äänioikeuttaan jäsenäänestyksessä, hänen on maksettava viimeisin
|
||||
laskutettu jäsenmaksu puoluehallituksen ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi viikkoa ennen
|
||||
äänestystä.
|
||||
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää
|
||||
edellä mainittuja äänioikeusrajoituksia.
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan määrätä lyhyemmät aikarajat
|
||||
tai luopua jäsenmaksuvelvoitteesta äänioikeuden ehtona.
|
||||
|
||||
|
||||
Jäsenten osallistumisoikeudet ja toiminnan avoimuus {#sec:jäsenoikeudet}
|
||||
|
@ -181,7 +181,7 @@ Jäsenaloite {#sec:jäsenaloite}
|
|||
|
||||
Puolueen jäsenillä on oikeus tehdä jäsenaloitteita.
|
||||
Jäsenaloitteella voidaan vaatia päätöksen tekemistä kokouksessa tai
|
||||
sähköisessä äänestyksessä. Käsittelyä varten jäsenaloitteen on oltava
|
||||
sähköisessä jäsenäänestyksessä. Käsittelyä varten jäsenaloitteen on oltava
|
||||
pätevä. Jäsenaloite on pätevä, jos sillä on riittävän monen jäsenen tuki;
|
||||
riittävä määrä on:
|
||||
|
||||
|
@ -191,8 +191,8 @@ riittävä määrä on:
|
|||
asia on käsiteltävä sähköisessä jäsenäänestyksessä tai muutenkin
|
||||
tulevalla puoluekokouksella.
|
||||
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan lieventää
|
||||
edellä mainittuja jäsenaloitteiden pätevyyskynnyksiä.
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan määrätä, että pienempi osuus
|
||||
äänioikeutetuista jäsenistä riittää pätevän jäsenaloitteen tekemiseen.
|
||||
|
||||
|
||||
Puolueen nimen kirjoittaminen
|
||||
|
@ -217,8 +217,8 @@ Tilintarkastajien tulee antaa kirjallinen lausuntonsa viimeistään
|
|||
Puoluekokoukset
|
||||
-------------------------
|
||||
|
||||
Puolue pitää varsinaisen kokouksen 5–60 päivää ennen kunkin
|
||||
puoluehallituksen tai -valtuuston toimikauden päättymistä.
|
||||
Puolue pitää varsinaisen kokouksen marras-joulukuussa, 5–60 päivää ennen
|
||||
kunkin puoluehallituksen tai -valtuuston toimikauden päättymistä.
|
||||
|
||||
Ylimääräinen kokous pidetään, kun puoluekokous niin päättää, kun
|
||||
puoluehallitus katsoo siihen olevan aihetta tai kun vähintään kaksi kolmasosaa
|
||||
|
@ -240,12 +240,14 @@ henkilövaaleissa, hänen on:
|
|||
ohjeistamalla tavalla vähintään kaksi (2) viikkoa ennen kokousta ja
|
||||
2. oltava kokouksessa äänioikeutettu.
|
||||
|
||||
Ellei puolueen säännöissä tai puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä
|
||||
ole toisin määrätty:
|
||||
Ellei puolueen säännöissä ole toisin määrätty:
|
||||
1. kokouksen päätökseksi tulee se mielipide, jota on
|
||||
kannattanut yli puolet annetuista äänistä;
|
||||
2. äänten mennessä tasan ratkaisee arpa.
|
||||
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestyksessä voidaan määrätä myös asioista,
|
||||
joille edellytetään määräenemmistö.
|
||||
|
||||
Puoluehallituksen on kutsuttava puoluekokoukset koolle vähintään kuusi
|
||||
viikkoa ennen kokousta jäsenille postitetuilla kirjeillä tai
|
||||
sähköpostitse.
|
||||
|
@ -261,9 +263,10 @@ jäsentä sekä 0--10 varajäsentä.
|
|||
Puoluehallituksen puheenjohtajana, varapuheenjohtajana, puoluehallituksen jäsenenä
|
||||
tai varajäsenenä voi toimia ainoastaan puolueen äänioikeutettu jäsen.
|
||||
|
||||
Puoluehallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Puoluekokous voi ennen
|
||||
puoluehallituksen vaalia päättää, että valittavan puoluehallituksen toimikausi
|
||||
on lyhyempi.
|
||||
Puoluehallituksen toimikausi on kaksi kalenterivuotta. Puoluekokous voi ennen
|
||||
puoluehallituksen vaalia päättää, että puoluehallitus valitaan meneillään olevan
|
||||
toimikauden loppuajaksi.
|
||||
|
||||
Puoluehallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja tai muu jäsen
|
||||
tai koko puoluehallitus voidaan puoluekokouksessa
|
||||
vaihtaa tai puoluehallitusta täydentää uusilla jäsenillä myös
|
||||
|
@ -290,26 +293,19 @@ Puoluevaltuusto
|
|||
|
||||
Puolueella on puoluevaltuusto, johon kuuluvat puoluekokouksen
|
||||
valitsemat puheenjohtaja, 5–25 varsinaista jäsentä ja 0–50 varajäsentä,
|
||||
sekä piiriyhdistysten valitsemat jäsenet
|
||||
ja varajäsenet. Jokaisella piiriyhdistyksellä on oikeus valita yksi
|
||||
varsinainen puoluevaltuuston jäsen ja enintään 2 henkilökohtaista
|
||||
varajäsentä.
|
||||
sekä piiriyhdistysten esittämät jäsenet ja varajäsenet.
|
||||
|
||||
Puoluevaltuuston toimikausi on 2 kalenterivuotta.
|
||||
|
||||
Jokaisella piiriyhdistyksellä on yhden varsinaisen puoluevaltuuston
|
||||
jäsenen ja hänen enintään 2 henkilökohtaisen varajäsentensä kiintiöedustus
|
||||
puoluevaltuustossa. Edustajat valitaan piiriyhdistyksen esityksestä
|
||||
puoluekokouksessa tai sähköisessä jäsenäänestyksessä.
|
||||
|
||||
Puoluekokouksen valitsemat puoluevaltuuston varajäsenet
|
||||
kutsutaan puoluekokouksen valitsemien varsinaisten jäsenten tilalle
|
||||
siinä järjestyksessä, jossa heidät on valittu, eniten ääniä saanut ensin.
|
||||
|
||||
Piiriyhdistyksen valitsemat puoluevaltuuston varajäsenet kutsutaan
|
||||
piiriyhdistyksen valitseman varsinaisen jäsenen tilalle piiriyhdistyksen
|
||||
määräämässä järjestyksessä.
|
||||
|
||||
Piiriyhdistys valitsee tai erottaa sille kuuluvat puoluevaltuuston
|
||||
varsinaisen jäsen ja varajäsenet oman päätöksensä mukaan; niiden toimikauden
|
||||
pituus on kuitenkin enintään kaksi vuotta.
|
||||
Piiriyhdistyksen on ilmoitettava tapahtuneesta puoluevaltuuston
|
||||
jäsenen tai varajäsenten vaalista tai erottamisesta välittömästi
|
||||
puoluehallitukselle ja puoluevaltuuston puheenjohtajalle.
|
||||
|
||||
Puoluevaltuusto valitsee keskuudestaan 1–2 varapuheenjohtajaa.
|
||||
|
||||
Puoluevaltuuston puheenjohtajana, jäsenenä tai varajäsenenä voi toimia
|
||||
|
@ -317,15 +313,14 @@ ainoastaan puolueen äänioikeutettu jäsen. Puoluehallituksen
|
|||
puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, jäsen tai varajäsen ei voi toimia
|
||||
puoluevaltuuston puheenjohtajana, jäsenenä tai varajäsenenä.
|
||||
|
||||
Puoluekokouksen valitsema puoluevaltuuston jäsen
|
||||
tai koko puoluevaltuusto voidaan puoluekokouksessa
|
||||
vaihtaa, erottaa tai puoluevaltuustoa
|
||||
täydentää uusilla jäsenillä myös
|
||||
kesken toimikauden meneillään olevan toimikauden loppuajaksi.
|
||||
Puoluekokouksen valitsema puoluevaltuuston jäsen tai koko puoluevaltuusto
|
||||
voidaan puoluekokouksessa vaihtaa, erottaa tai puoluevaltuustoa täydentää
|
||||
uusilla jäsenillä myös kesken toimikauden meneillään olevan toimikauden
|
||||
loppuajaksi.
|
||||
|
||||
Puoluevaltuuston jäsenet voidaan valita, vaihtaa tai erottaa kokouksen sijaan
|
||||
myös sähköisessä jäsenäänestyksessä.
|
||||
|
||||
Puolueen kokous- ja äänestysjärjestys voi sallia, että puoluevaltuuston
|
||||
jäsenet voidaan valita, vaihtaa tai erottaa kokouksen sijaan myös
|
||||
sähköisessä jäsenäänestyksessä.
|
||||
Mitä säännöissä puoluekokouksen valitsemista puoluevaltuuston jäsenistä
|
||||
säädetään, soveltuu myös sähköisessä jäsenäänestyksessä valittuihin
|
||||
puoluevaltuuston jäseniin.
|
||||
|
@ -361,9 +356,12 @@ Puoluevaltuuston vuosittaisina tehtävinä on:
|
|||
|
||||
Puoluevaltuusto pitää kokouksia tarpeen ja työjärjestyksensä mukaan,
|
||||
vähintään kuitenkin kaksi kertaa vuodessa.
|
||||
|
||||
Tilintarkastajat valitaan, tilinpäätös vahvistetaan ja vastuuvapaudesta
|
||||
päätetään puoluevaltuuston kokouksessa heinä–elokuussa.
|
||||
|
||||
Toimintasuunnitelman ja talousarvion vahvistaminen tehdään erillisessä
|
||||
kokouksessa heinä-joulukuussa.
|
||||
|
||||
Puoluevaltuuston kokous on kutsuttava koolle vähintään kaksi (2) viikkoa
|
||||
etukäteen sähköpostitse. Kokouksen koollekutsumisesta
|
||||
|
@ -394,7 +392,10 @@ Sovittelulautakunta
|
|||
Puolueella on sovittelulautakunta. Sovittelulautakunnalla on 3–7 jäsentä, jotka
|
||||
valitaan puoluekokouksessa tai sähköisessä jäsenäänestyksessä.
|
||||
Sovittelulautakunnan jäsenet eivät saa toimia samaan aikaan puoluehallituksen tai
|
||||
puoluevaltuuston jäseninä.
|
||||
puoluevaltuuston jäseninä.
|
||||
|
||||
Sovittelulautakunta ei ole arvojärjestyksessä puoluehallituksen eikä -valtuuston
|
||||
alapuolella ja voi määrätä puolueen jäsenen jäsenyydestä.
|
||||
|
||||
Sovittelulautakunnan toimikausi on kaksi vuotta.
|
||||
|
||||
|
@ -433,7 +434,7 @@ Piiriyhdistyksen tehtävänä on:
|
|||
eduskunta- ja maakuntavaalikampanjasta vaalipiirissä,
|
||||
3. asettaa toiminta-alueellaan puolueen ehdokkaat kuntavaaleissa
|
||||
ja vastata puolueen kuntavaalikampanjasta,
|
||||
4. asettaa [edustaja puoluevaltuustoon][Puoluevaltuuston valitseminen],
|
||||
4. esittää [edustaja puoluevaltuustoon][Puoluevaltuuston valitseminen],
|
||||
5. hoitaa muut puoluehallituksen sille määräämät tehtävät.
|
||||
|
||||
|
||||
|
@ -485,11 +486,15 @@ Jäsenistön veto-oikeus
|
|||
----------------------
|
||||
|
||||
Minkä tahansa [@sec:toimielimet]:ssä mainitun
|
||||
puolueen toimielimen päätös voidaan perua jäsenäänestyksessä,
|
||||
mikäli 14 päivän sisällä päätöksen julkaisemisesta on esitetty pätevä
|
||||
puolueen toimielimen päätös voidaan kumota sähköisessä jäsenäänestyksessä.
|
||||
Mikäli 14 päivän sisällä päätöksen julkaisemisesta on esitetty pätevä
|
||||
jäsenaloite, joka päätöksen perumisen vaatii; jäsenäänestys perumisesta
|
||||
on sitten järjestettävä viipymättä. Haastetun päätöksen täytäntöönpano
|
||||
tällöin keskeytetään, kunnes jäsenäänestyksen tulos on julistettu.
|
||||
keskeytetään, kunnes jäsenäänestyksen tulos on julistettu.
|
||||
|
||||
Jos päätös on lakisääteisesti asetettu tietyn toimielimen toimivallan
|
||||
alaisuuteen, veto-oikeudella voidaan palauttaa päätös uudelleen
|
||||
valmisteltavaksi.
|
||||
|
||||
Saman asian uudelleen haastaminen pitää viedä sovittelulautakunnan
|
||||
käsiteltäväksi, ja tarvittaessa on kutsuttava koolle ylimääräinen
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue